החל מהיום, ה-1 בפברואר 2026, נכנסת לתוקפה המדיניות החדשה של משרד החינוך האוסרת על שימוש בטלפונים ניידים בבתי הספר היסודיים. המהלך, שיושם רשמית לקראת חגיגות ט"ו בשבט, נועד להחזיר את הריכוז לכיתות ואת האינטראקציה החברתית לחצרות, תוך צמצום משמעותי של נוכחות המסכים בחיי התלמידים במהלך יום הלימודים.
הכללים החדשים: טלפון כבוי בתוך התיק
לפי הנחיות משרד החינוך שפורסמו לקראת כניסת המהלך לתוקף, בבתי הספר היסודיים חל מעתה איסור מוחלט על שימוש בטלפונים לאורך כל שעות היום. הכלל תקף לא רק לזמן השיעור אלא גם להפסקות ולשהייה במרחבים הציבוריים. התלמידים נדרשים להחזיק את המכשירים כבויים בתוך התיקים מרגע הכניסה לבית הספר ועד לסיום יום הלימודים.
החריגים היחידים לכלל זה הם שיעורים ייעודיים שבהם הצוות החינוכי יתיר שימוש מבוקר לצורכי למידה, או במקרים של תלמידים עם מוגבלות הזקוקים למכשיר כאמצעי עזר או הנגשה. בבתי הספר העל-יסודיים (חטיבות ותיכונים), המדיניות תהיה גמישה יותר ותיקבע על ידי המנהלים בשיתוף הקהילה, אך השימוש בזמן שיעורים ובחינות יישאר אסור.

אכיפה ומשמעת: החרמה ופעילות מתקנת
המדיניות החדשה כוללת גם מערך אכיפה ברור. תלמיד שיפר את ההנחיות יזומן לשיחת בירור יחד עם הוריו, והטלפון שלו יופקד במזכירות בית הספר עד סוף היום. בנוסף, משרד החינוך הנחה להטיל על התלמידים "עשייה חינוכית מתקנת", מטלה לימודית או הסברתית בנושא ההשפעות של המרחב הדיגיטלי, במטרה להעלות את המודעות לצריכה נבונה.
מנכ"ל המשרד, מאיר שמעוני, הדגיש כי המטרה היא לייצר "מרחב מוגן" המאפשר התפתחות רגשית וחברתית תקינה. הצוותים החינוכיים הונחו לקיים בכיתות שיח מובנה על ההבדל בין קשר פנים אל פנים לבין תקשורת מתווכת מסכים, ולעודד מפגשים ישירים התורמים לתחושת השייכות.
יישור קו עם מגמות בעולם
ההחלטה של משרד החינוך מבוססת על נתונים המראים זינוק עולמי בחקיקה נגד סמארטפונים בבתי ספר, מ-25% ב-2023 ל-40% בסוף 2024. מחקרים עדכניים מצביעים על קשר בין שימוש מופרז במסכים לבין פגיעה ברווחה הנפשית ובהישגים האקדמיים, במיוחד בקרב גילאים צעירים.
שר החינוך יואב קיש ציין כי למרות החשיבות של מיומנויות טכנולוגיות ובינה מלאכותית, יש לבצע הבחנה ברורה בין שימוש חינוכי מושכל לבין הסחת דעת שאינה מותאמת לשלב ההתפתחותי של הילד.
