גל פיטורים חסר תקדים צפוי לפקוד את אמזון החל מהיום (שלישי, 28.10), כך על פי דיווח של Reuters. ענקית הטכנולוגיה והמסחר המקוון מתכננת לקצץ כ-30,000 משרות תאגידיות. לא מדובר בעובדי מחסן או שילוח, אלא בעובדי מטה, המייצגים קרוב ל-10% מכוח האדם התאגידי הכולל של החברה. זהו מהלך הקיצוץ החד ביותר מאז הגל הקודם בסוף 2022, אז פוטרו כ-27,000 עובדים, והוא מסמן שינוי אסטרטגי עמוק בחברה.

המהלך הדרמטי הזה אינו מגיע בחלל ריק. בכירי החברה, ובראשם המנכ"ל אנדי ג'אסי, פועלים מזה זמן לצמצם את מה שג'אסי כינה "בירוקרטיית יתר" בארגון. נראה כי אמזון מתקנת את מסלולה לאחר גיוסי היתר שאפיינו את תקופת שיא המגפה, אז הביקוש לשירותיה הרקיע שחקים. כעת, עם חזרה מסוימת לשגרה והתייצבות השווקים, החברה מבצעת התאמות כואבות. גורם נוסף ומשמעותי הוא כניסתה המואצת של הבינה המלאכותית (AI) לתהליכי העבודה. ג'אסי עצמו רמז בעבר כי שילוב כלי AI יוביל בהכרח לאוטומציה של משימות שגרתיות וחוזרות, מה שככל הנראה מתממש כעת ומאפשר צמצום כוח אדם.

הקיצוצים צפויים להיות רוחביים ולגעת במגוון חטיבות מרכזיות. בין היתר, הדיווח מצביע על פגיעה במחלקת משאבי האנוש (המכונה PXT), חטיבת התפעול, חטיבת המכשירים והשירותים, ואפילו בזרוע הרווחית ביותר של החברה, שירותי הענן (AWS). עובדי הצוותים שצפויים להיפגע צפויים לקבל את ההודעות הקשות באמצעות דואר אלקטרוני החל מהיום בבוקר, וזאת לאחר שהמנהלים הישירים עברו הכשרה ייעודית כיצד לבשר את הבשורות. המהלך מגיע גם לאחר ניסיון כושל של החברה לייצר עזיבה "טבעית" של עובדים באמצעות מדיניות חזרה קשוחה למשרדים של חמישה ימים בשבוע, מדיניות שלא הובילה לשיעור הנטישה הרצוי.

ברקע הדברים, אמזון מתמודדת עם האטה בקצב הצמיחה של מנוע הרווחים העיקרי שלה, AWS, שמציג צמיחה נמוכה יותר בהשוואה למתחרותיה הגדולות מיקרוסופט וגוגל בתחום הענן. הדיווחים על פיטורים באמזון מגיעים באופן אירוני דווקא כשהחברה נערכת לעונת החגים העמוסה, ומגייסת במקביל כ-250,000 עובדים עונתיים למרכזי האריזה והשילוח שלה.
המשקיעים, בינתיים, מגיבים בחיוב והמניה רשמה עליות קלות לקראת פרסום הדוחות הרבעוניים של החברה ביום חמישי (30.10) הקרוב.
