כשברקע, הממשל האמריקאי מנסה להלחם בריכוזיות וחוסר התחרות שמייצרות חברות הטכנולוגיה הגדולות, אחת הענקיות הבולטות, אפל (Apple), כבר עושה את הצעדים הראשונים ומתחילה (או למעשה ממשיכה) לעבוד על מנוע חיפוש משלה, בשאיפה להתחרות במנוע הפופולרי של גוגל.
מנוע החיפוש של גוגל (Google) הוא מנגנון צמיחה בולט של החברה אשר בולט גם בשטח, בכל מכשיר וסביבה. אם תשאלו כל אדם שאינו יודע תשובה לשאלה, הוא יענה כי חיפוש זריז בגוגל ייתן לו את הפיתרון. השימוש המוגבר במנוע החיפוש ובמכשירים ה"תורמים" נתונים לשיפור תוצאות החיפוש, דחק לפינה מנועי חיפוש מתחרים כמו DuckDuckGo, 'בינג' של מיקרוסופט ואחרים, והפך למעשה לשליט היחיד בתחום החיפוש ברשת.
כאמור, בצל התגברות התלונות מצד הממשל האמריקאי בנוגע לחוסר תחרותיות, אפל החליטה להיענות לאותה תחרות ולהמשיך את העבודה במרץ לכיוון מנוע חיפוש משלה. כיום ישנו הסכם ארוך שנים בין אפל לגוגל, כאשר האחרונה משלמת בין 8 ל-12 מיליארד דולר בשנה לאפל כדי לשלב את מנוע החיפוש שלה כברירת המחדל. אולי נראה לכם שמדובר בסכומים גדולים עבור גוגל, אך ההכנסות וכמות המידע שגוגל מרוויחה מפריסת המכשירים של אפל והשימוש בהם היא גדולה ומשתלמת יותר.
סימנים ראשונים של מנוע החיפוש העצמאי של אפל מגיעים כבר בעדכון iOS 14 האחרון שהגיע למכשירי האייפון. אצל מספר משתמשים אפל כבר החלה לשלב תוצאות חיפוש עצמאיות, כאשר חיפוש ישיר ממסך הבית יוביל ישירות לתוצאות רלוונטיות בזמן אמת.
עדויות למהלך הזה הגיעו כבר בחודש אוגוסט כאשר משתמשים נחשפו לפונקציונאליות החדשה עוד בשלבי הבטא של iOS 14, לצד עדכון גדול בחודש יולי ל-Applebot, זחלן החיפוש של החברה, אשר בין השיפורים כלל למעשה איסוף מידע מאתרים הזהה לזה של גוגל. כמו כן, בעלי אתרים צפו בתנועות תכופות יותר של הזחלן, כמעט על בסיס יומי, דבר שלא ראו קודם.
מדיווחים ברשת נראה שהכוונות (הראשוניות לפחות) של החברה ממנוע החיפוש הוא לא בשביל להציג מודעות מותאמות (שוב, כרגע). בין המטרות המרכזיות של אפל במהלך הזה הוא למעשה לאסוף מידע פרסונלי כדי להתאים את תוצאות המוצרים האחרים עבור המשתמשים, די בדומה למה שגוגל עושה עם מוצריה, וביניהם התאמות חיפוש של סירי, התאמה של תכנים רלוונטים במוצרי תוכן של אפל כמו Apple TV+, הצעות רלוונטיות לאפליקציות, משחקים ועוד. כמו כן, סביר כי אפל תכריז על מנוע החיפוש גם על כזה ששומר על הפרטיות, כאשר כל התוצאות יישמרו על המכשירים והאלגוריתם יתעדכן מדי פעם כדי לתת הצעות מקומיות במכשיר.
ואם נחזור רגע לנושא התחרותיות, מצד אחד נראה שאפל הולכת באמת לכיוון שעשוי להחליש את גוגל באחד התחומים הבולטים שלה, אך מצד שני אפל הואשמה לא פעם בחוסר התחרותיות שהיא מייצרת בתחום הורדת האפליקציות שלה, כמו במקרה הבולט מול פורטנייט, אשר חשף גם את חוסר התחרותיות אצל גוגל.
אם אפל אכן תרצה לתמוך בתחרותיות היא תאפשר למשתמשים לבחור את ברירת המחדל שלהם עבור מנוע החיפוש ולא לאלץ אותם להשתמש במנוע העצמאי שלה. כבר היום ניתן לראות את הפתיחות שלה עם שינוי ברירת המחדל של דפדפן הספארי ואפליקציית הדוא"ל.
צפייה נוספת: ככה תשנו את דפדפן ברירת המחדל ב-iOS 14
https://www.youtube.com/watch?v=fBta7e2caIY