גיימינגסקירות

סקירה: Red Dead Redemption 2 – המערב (הכי) פרוע

כשיצא Red Dead Redemption) RDR) הראשון בשנת 2008 הוא תפס את תעשיית המשחקים לא מוכנה. עד אותו זמן החברה המפתחת רוקסטאר (Rockstar) הרגילה אותנו למשחקי GTA הסופר-אלימים וסופר-קצביים והנה פתאום היא משחררת משחק שמתרחש במערב הפרוע, בעל סיפור איטי ואלימות רבה אך מתונה יותר. המשחק עצמו גרף שבחים מהשחקנים ומאתרי הביקורות אך לא זכה להצלחה מסחרית שאפילו קרובה למשחקי GTA. לפחות עד עכשיו. בזמן כתיבת שורות אלו מכר RDR2  כ-17.5 מליון יחידות (הכי נמכר עד כה בשנת 2018) ושלשל לכיסה של רוקסטאר קרוב למיליארד (!!!) דולר.

בואו נצלול יחד למערב הפרוע ונבין על מה כל המהומה.

היסטוריה גדולה בקטנה

המשחק מתרחש באופן כרונולוגי לפני המשחק הראשון והיקום שלו שואב השראה מהמערב הפרוע שלאחר מלחמת האזרחים האמריקאית והבהלה לזהב (שנת 1899). ביקום זה אנו נכנסים לנעליו של ארתור מורגן (Arthur Morgan), פורע חוק שחבר בכנופיה אותה מנהיג דאץ׳ (Dutch). מבלי למסור יותר מדי ספוילרים, אנו מתחילים את המשחק כאשר הכנופיה נמצאת במצב ירוד מאוד לאחר ניסיון שוד כושל ואנו נמצאים במנוסה ללא משאבים ועם צוות שהולך ומתדלדל.

RDR2 | תמונה: צילום מסך

מהנקודה הנמוכה הזו ארתור ושאר חברי הכנופיה צריכים לפלס את הדרך כלפי מעלה כאשר הדרכים לעשות זאת מגוונות ומעניינות. לכל אחד מחברי הכנופיה אופי שונה והאינטראקציה ביניהם לבין ארתור משתנה וייחודית לכל דמות. ישנם חברי כנופיה שמתמחים בציד, כאלו איתם תצאו לקרבות עקובים מדם וכאלו שסתם תעזרו להם לגבות חוב. התוכן של הסיפור במשחק הוא מעניין וכולל מספר טוויסטים ורגעים שישאירו אתכם בפה פעור, והכל תוך כדי ביצוע עילאי של דיאלוגים וקטעי מעבר משכנעים ששואבים את השחקן לתוך העולם.

ברוך הבא למערב

כמיטב משחקי רוקסטאר, העולם בו פועל השחקן הוא עצום ממדים. המפה היא ענקית וכוללת בתוכה מספר אזורים כאשר לכל אחד המאפיינים הייחודיים לו. מלבד חופים קאריביים, יש במשחק כל מאפיין נוף שרק ניתן לחשוב עליו – החל מערבות עם נוף פתוח וקקטוסים מזדקרים שמזכירים את אריזונה וכלה במעברי הרים קפואים וצרים, שמזכירים את הרי הרוקי האמריקאים. מזג האוויר משתנה בתדירות והעולם מרגיש חי, ריאליסטי ונושם עם מחזורי יום ולילה וכן אינספור סוגים של בעלי חיים המשוטטים להם להנאתם במרחבים העצומים.

RDR2 | תמונה: צילום מסך

ההתניידות בעולם העצום נעשית ברובה המכריע באמצעות רכיבה על הסוס של ארתור והוא גם חברו הקרוב ביותר. האוכף שעל הסוס משמש לארתור כמעין מחסן לציוד נוסף אותו הוא לא יכול לסחוב פיזית עליו וככל שארתור יוצר קשר טוב יותר עם הסוס כך מתווספות יכולות נוספות אותן יכול הסוס לבצע (למשל קריאה לסוס ממרחק רב יותר). ככל שהמשחק מתקדם ארתור יכול לרכוש ולמכור סוסים כאוות נפשו ולאחסן אותם באורוות השונות ברחבי המפה. זה מצחיק לראות את הדילמה בה ניצב השחקן לאחר שבילה חלק נכבד מזמנו עם סוס מסוים ויצר איתו קשר קרוב ופתאום יש צורך לבחור בין הסוס הקיים לסוס חדש עם מאפיינים עדיפים.

RDR2 | תמונה: צילום מסך

אם במאפיינים עסקינן אז יש לציין שבמשחק קיימים שני מדדים מרכזיים ועוד מדד משני אך חשוב: לארתור יש מד בריאות וכן מד של סיבולת. ישנו מדד נוסף והוא הדד-איי (dead eye) שמייצג את היכולת המיוחדת של ארתור להאט את הזמן, תוך כדי שהוא מסמן אויבים לפני ביצוע ירי. כל אחד מהשניים יורד בהתאם לפעולות שונות (פגיעה בארתור, ריצה מהירה לזמן ארוך) ויש לדאוג למלא את המדדים באמצעים שונים כמו אכילה, שתיה, שינה וצריכת חפצים שונים שמפוזרים בעולם המשחק. סוסו של ארתור חולק עמו את מדדי הבריאות והסיבולת ולכן יש לדאוג כמובן גם לסוס ולא רק לארתור.

כאמור, המשחק שואף להיפר ריאליזם תוך שארתור זקוק לשינה, אכילה, רחצה ואפילו ניקיון של כלי הנשק, שיעילותם הולכת ופוחתת עם הזמן. כאשר ארתור לובש ביגוד שאינו מתאים לאקלים בו הוא נמצא אז הבריאות שלו תלך ותדרדר, ואם הוא יבצע פשע כלשהו במרחק ראיה מעדים אלו ילכו וידווחו לרשויות שיבואו לחפש את ארתור בתורן. בנוסף לדאגה לעצמו, יש על ארתור לדאוג לחיי המחנה של הכנופיה. הדרך לעשות זאת היא בתרומה של פריטים, כסף, ציד לשם הבאת מזון והאכלת הכנופיה או סתם ביצוע מטלות שונות הדרושות במחנה. מרכיבי הריאליזם השונים יכולים להרתיע שחקנים מסוימים ולפגוע בזרימה של המשחק לעיתים. גם חוסר היכולת ב-fast travel במפה מוסיף לכך ולעיתים השחקן מוצא את עצמו רוכב מספר דקות בכדי להגיע לנקודה מסוימת במפה. זו למעשה הביקורת היחידה שלי על המשחק אך יש לזכור שלא מדובר כאן ב-GTA, שהוא משחק עולם פתוח על סטרואידים, אלא בחוויה יותר איטית ומחושבת שמטרתה למשוך את השחקן ליקום של ארתור במלואו.

RDR2 | תמונה: צילום מסך

הקרבות במשחק גם כן נוטים לכיוון ריאליסטי יותר ושחקן שיחשוב שהוא יכול לרוץ לעבר עשרה אויבים עם נשקים שלופים סטייל סרטי ג’ון וו ייתקל באכזבה במהרה. רוב הקרבות מאופיינים במציאת מחסה, ירי מדויק ומעבר למחסה הבא. מאפיין זה של מערכת הקרב מוביל לתכנון מקדים של הצעדים אותם יש לעשות בכדי לנצח בקרבות, לפחות המאתגרים שביניהם. ככל שהמשחק מתקדם ארתור הולך ומשפר את היכולת המיוחדת שלו (dead eye) וזוכה ביתרון משמעותי כאשר הוא צריך להתמודד עם מספר רב של אויבים. יש לציין שיש משימות רבות בהן ניתן לנקוט גישה שקטה ולחסל את האויבים אחד אחד ולעיתים ארתור יוכל אף להסתפק באיומים שיעשו בשבילו את העבודה מבלי לירות ולו ירייה אחת.
במשחק ישנם כלי נשק רבים ולכל אחד את המאפיינים הייחודיים לו ויתרונות וחסרונות בהתאם לסיטואציה בה השחקן נמצא. לכל כלי הנשק ניתן להוסיף שדרוגים וכן לשנות את מראם בהתאם לכמות הכסף שברשות השחקן וההתקדמות שלו.

RDR2 | תמונה: צילום מסך

האינטראקציה עם העולם סביב היא מגוונת. פעולות מסוימות שארתור מבצע מובילות לשיפור או פיחות במוניטין שלו. אם תבחרו להרוג את השריף בעיירה הסמוכה הדבר יפגע לכם במוניטין קשות (ויביא לפרס גדול על ראשכם) ואילו אם תבחרו ״לצוד״ פושעים מבוקשים הדבר יעלה את המוניטין שלכם וכמובן יזכה אתכם גם בפרס כספי. ביצעתם פשע והיו עדים למעשה? אם לא תשכילו לתפוס את העדים הדבר יוביל לפרס על ראשכם. יש פרס על ראשכם? תהיו בטוחים שחבורת ציידי ראשים ידלקו בעקבותיכם.

ישנן בחירות רבות וצמתי החלטות במשחק ורק אתם מחליטים איך דברים יתנהלו (לעזור לזר או לא? להרוג חבר כנופיה יריבה או לא?). אלמנט הבחירה מוסיף לריאליזם ומחבר את השחקן לארתור עוד יותר. בשורה התחתונה הבחירות הן שלכם. המשימות במשחק הן מגוונות וייחודיות ואין הרגשה של חזרה על אותם דברים כפי שקורה לעיתים קרובות במשחקי עולם פתוח אחרים (כן אוביסופט אני מדבר עליך!)

לא יכול להוריד ממך את העיניים

הגרפיקה במשחק והמראה הכללי שלו הם פשוט עוצרי נשימה. לבעלי קונסולות ה-PS4 Pro וה-Xbox One X צפויה חוויה מרשימה במיוחד. רוקסטאר מומחית בפרזנטציות של המשחקים שלה וRDR2 לא שונה מכך. כל אספקט של הפרזנטציה הוא ברמה הגבוהה ביותר, החל מאופן הצגת העולם, הדמויות, האנימציות ובעלי החיים וכלה בסאונד החד, המדויק והמצוין. אני לא יודע אם כרגע מדובר במשחק בעל הנראות הטובה ביותר בדור הקונסולות הנוכחי (בכל זאת השנה יצא גם God of War) אך בהחלט מדובר במחזה מרהיב ותצוגת תכלית שדוחפת את חומרת הקונסולות לקצה גבול היכולת שלהן.

RDR2 | תמונה: צילום מסך

העולם נראה ריאליסטי להחריד, הצמחייה נעה בצורה אמינה, הדמויות נראות ריאליסטיות והן בעלות פירוט רב וכן האנימציות חלקות ונראות אמיתות להחריד. אם אתם נמצאים בהרים המושלגים אז הבגדים של ארתור יתמלאו בשלג וכן הוא ישאיר מכתשים בעוברו בתוך השלג. אם אתם נכנסים למים אז הם ישטפו את הבוץ מעליכם. אם לא תתגלחו אז ארתור יגדל זקן עבות. כאמור ירידה לפרטים הקטנים ביותר באיכות הגבוהה ביותר.

מבחינת מצב משחקים מרובה משתתפים, בהחלט מתוכנן אחד אך הוא צפוי להתווסף בהמשך השנה ולכן כרגע אין מה להתייחס אליו, אך מהפופולריות של מצב זה ב-GTA ניתן להאמין שהוא יסחף אחריו לא מעט שחקנים.

שורה תחתונה

ציון - 9.5

9.5

RDR2 הוא הישג מרשים ביותר. מדובר בחוויה אפית שסוחפת את השחקן מן הרגע הראשון ועד הרגע האחרון. המשחק נותן לשחקן חופש כמעט מוחלט להחליט עד כמה טוב או רע הוא רוצה להיות ומה הדרך בה הוא רוצה לפעול. מדובר במשחק שייקח לשחקנים מנוסים לפחות 40 שעות לקמפיין הראשי ועוד 30 שעות למשימות הצדדיות. אפשר בהחלט לומר שרוקסטאר עשתה זאת שוב ובגדול. רוקסטאר שחררה תחת ידיה את אחד המשחקים הטובים ביותר של השנים האחרונות ומועמד בכיר לתואר משחק השנה של 2018. בעולם בו כיוון המשחקים הולך באופן מובהק למקום של משחקי רשת המוניים ומהירים לא נותר אלא להעריך את רוקסטאר ששמה את השחקן היחיד במרכז ופעם אחר פעם מספקת לו חוויה יוצאת דופן שמנתקת אותו מהמציאות והופכת אותו לדמות מסרט הוליוודי. רוקסטאר מראה לכולנו שחווית השחקן היחיד איננה מתה והיא כאן בכדי להישאר. ארתור הנה אני בא!

User Rating: No Ratings Yet !
תגיות
הראה עוד
Close