שדה הקרב בין אפל למיקרוסופט בשוק המחשבים האישיים עומד להתחמם מחדש, ונראה שאפל (Apple) מתכננת מהלך אסטרטגי מבריק שעשוי להתברר כסיוט הגדול ביותר של מיקרוסופט מזה שנים. על פי דיווחים, אפל נערכת להשיק כבר בסתיו הקרוב דגם מקבוק (MacBook) חדש ומוזל במיוחד, עם תג מחיר חסר תקדים של 599 דולר. התזמון, כך נראה, אינו מקרי בכלל, ההשקה צפויה להתרחש בדיוק במקביל לסיום התמיכה הרשמי של מיקרוסופט במערכת ההפעלה ווינדוס 10.

השילוב של שני האירועים הללו יוצר את מה שניתן לכנות "הסופה המושלמת" עבור אפל, וכאב ראש רציני עבור מיקרוסופט. באוקטובר הקרוב, מיליוני מחשבי ווינדוס 10 ברחבי העולם יפסיקו לקבל עדכוני אבטחה, מה שיאלץ משתמשים רבים לקבל החלטה, האם לרכוש מחשב חדש עם ווינדוס 11, או שמא זו ההזדמנות המושלמת לעבור לפלטפורמה אחרת?
עד היום, המחסום העיקרי למעבר כזה היה המחיר. מחירי המקבוקים של אפל התחילו תמיד מ-999 דולר ומעלה, מה שהותיר אותם מחוץ להישג ידם של רוב הצרכנים בשוק הביניים. אולם, מקבוק חדש ב-599 דולר משנה את כל כללי המשחק. במחיר כזה, אפל תוקפת ישירות את ליבת שוק ה-PC, ומציעה אלטרנטיבה מפתה במיוחד למשתמשי ווינדוס שאינם מרוצים מהכיוון אליו מיקרוסופט צועדת עם ווינדוס 11, על שלל הפרסומות והתוכנות המיותרות (Bloatware) שבה. עבור רבים, ההצעה של אפל תרגיש כמו "חגורת הצלה בספינה טובעת".

מה צפוי להציע המקבוק המוזל?
על פי הידוע עד כה, המקבוק החדש יכלול מסך בגודל 12.9 אינץ', עיצוב דק וקל במיוחד, ויוצע במגוון צבעים. הוא יונע על ידי שבב ה-A18 Pro של אפל (אותו שבב שנמצא באייפון 16 פרו), המציע ביצועים דומים לשבב ה-M1 המוכח. עבור המשתמש הממוצע, מדובר בעוצמה די והותר למשימות יומיומיות, וככל הנראה עם חיי סוללה מצוינים.
בצד השני, המתחרים של מיקרוסופט מתקשים לספק מענה הולם. ה-Surface Laptop החדש והמוזל ביותר של מיקרוסופט, עם שבב Snapdragon X Plus, עולה 899 דולר, מדובר בפער של 300 דולר. אמנם השבב של קוואלקום חזק יותר על הנייר, אך ספק אם המשתמש הממוצע יבחין בהבדל בשימוש יומיומי. יצרניות אחרות מציעות לעיתים מבצעים אטרקטיביים, אך הן עדיין כבולות לווינדוס 11.

הקרב האמיתי, אם כן, הוא לא רק על החומרה, אלא על מערכת ההפעלה. לווינדוס 11 יש תדמית שלילית למדי, ומשתמשים רבים מרגישים שהם משתמשים בה כי אין להם ברירה כלכלית אחרת. מקבוק ב-599 דולר מבטל את הברירה הזו ומציע לראשונה כרטיס כניסה נגיש לעולם של אפל. על מיקרוסופט מוטלת כעת המשימה לא רק לשכנע משתמשים לקנות מחשבים חדשים, אלא לשקם את המוניטין של ווינדוס כדי שאנשים ירצו להישאר, ולא ירגישו שהם בורחים ממנה בהזדמנות הראשונה.