טסלה השיקה בהצלחה את שירות הרובוטקסי, עד שוידאו אחד הרס הכל

שירות הרובוטקסי של טסלה הושק לנסיעות מוזמנים באוסטין, טקסס, וזכה לשבחים, אך תיעוד של רכב שסטה לנתיב הנגדי מעלה שאלות בטיחות.

אבי דוד
מאת אבי דוד
3 דקות קריאה
רובוטקסי / תמונה: טסלה
רובוטקסי / תמונה: טסלה

חברת טסלה (Tesla) השיקה אמש (ראשון, 22.06) את שירות הרובוטקסי המצופה שלה בעיר אוסטין, טקסס. השירות, שזמין בשלב זה לקבוצה מצומצמת של מוזמנים בלבד, החל להסיע נוסעים ברכבי מודל Y אוטונומיים. בעוד שהנוסעים הראשונים דיווחו ברשתות החברתיות על חוויה חלקה, נוחה וזולה (במחיר של 4.20 דולר לנסיעה, המספר האהוב על מאסק), סרטון אחד שהופץ ברשת כבר מספק מבט לא מסונן על האתגרים שעוד ניצבים בפני הטכנולוגיה.

בסרטון, שצולם במהלך אחת הנסיעות הראשונות, נראה רכב הטסלה סוטה באופן מסוכן מנתיבו. הרכב החל בתמרון שנראה כמו פנייה שמאלה, חצה קו הפרדה צהוב כפול ונכנס חלקית לנתיב התנועה הנגדי, לפני שתיקן את עצמו והמשיך לצומת הבא כדי לבצע את הפנייה. במקרה זה לא הגיעה תנועה ממול ונמנעה תאונה, אך התיעוד, לצד דיווחים נוספים על חריגות מהירות, מעלה שאלות בטיחותיות משמעותיות.

טסלה, מצידה, מודעת לאפשרות של תקלות או תאונות. באתר החברה מפורט נוהל חירום, שלפיו במקרה של התנגשות, הרכב מתוכנת לעצור בנתיבו, להדליק אורות מצוקה וליצור קשר אוטומטי עם צוותי התמיכה של החברה, שיזעיקו את כוחות ההצלה במידת הצורך.

עם זאת, סעיף תנאי השירות של הרובוטקסי מעורר דאגה רבה יותר. על פי הסעיף, אחריותה של טסלה לכל נזק, פיזי או אחר, שייגרם כתוצאה מהשימוש בשירות, מוגבלת לסכום ששולם עבור הנסיעה או ל-100 דולר – הגבוה מביניהם. הגבלת אחריות כה משמעותית מעבירה את עיקר הסיכון אל הנוסע.

ההשקה מגיעה גם על רקע אזהרות מצד הרגולטורים בטקסס. החל מחודש ספטמבר, טסלה תידרש לעמוד בתקנות חדשות לרכבים אוטונומיים, הכוללות הוכחה ליכולת של הרכב לפעול בהתאם לחוקי התנועה של המדינה ולהציג סיכון מינימלי במקרה של כשל במערכת. בינתיים, בטסלה מתמקדים בתחרות מול חברות כמו Waymo בבעלות גוגל, ומתגאים בגישה שלהם המבוססת על מצלמות בלבד, ללא שימוש בחיישני LiDAR. בפוסט רשמי של חטיבת ה-AI של טסלה נכתב בעקיצה למתחרים: "מכוניות יכולות לנהוג בעצמן מצוין גם בלי לחבוש כובע".

תמונה שפרסם אחד מחברי צוות ה-AI של טסלה חושפת פרט משמעותי: היא מציגה ממשק המאפשר לעובדי החברה להשתלט מרחוק על רכבי הרובוטקסי הפועלים במסגרת הניסוי. גולשים העלו שאלות לגבי מידת האוטונומיה האמיתית של הרכבים.

יש לציין כי יכולת התערבות מרחוק היא מאפיין בטיחות מקובל במערכות אוטונומיות הנמצאות בשלבי ניסוי, והיא מיועדת למקרי חירום או למצבים שבהם הרכב אינו מצליח לפתור בעיה בעצמו, ולא לנהיגה שוטפת. אגב, גם ל-Waymo יש מערכת דומה.

שתפו כתבה
עורך משנה
עקוב:
ממקימי האתר ועורך משנה | פנבוי של אפל אבל שומר חסד נעורים למיקרוסופט. מומחה SEO והתמיכה הטכנית של הצוות באתר. לאבי ניסיון רב בכתיבה טכנית ועבודה בתחום - בין היתר היה שותף ב-GSM-Israel ובעל אתר טכנולוגי עצמאי בשם TechIT. | סלולרי: iPhone 16 Pro Max מחשב: MacBook Air 13 M4" טאבלט: iPad Pro 11" שעון חכם: Apple Watch Ultra
אין תגובות

כתיבת תגובה