דיסני (Disney) עושה צעד משמעותי ביחסיה עם אפל (Apple), ומפסיקה לאפשר ללקוחות חדשים להירשם ל-Disney+ ול-Hulu דרך חנות האפליקציות של אפל. המהלך הזה נובע ככל הנראה מהעימותים שצברו תאוצה לאחרונה סביב עמלות החנות של אפל, כאשר דיסני מחפשת לשמור יותר מהרווחים שלה לעצמה.
ההחלטה החדשה לא משפיעה על לקוחות קיימים שכבר נרשמו דרך חנות האפליקציות של אפל. הם ימשיכו לשלם את המנויים שלהם באותו אופן. עם זאת, לקוחות חדשים יצטרכו לפנות לאתר הרשמי של דיסני כדי להירשם לשירותי הסטרימינג הפופולריים שלה. המהלך הזה מסמל התנתקות חלקית בין שני הענקיות, שהיו בשיתוף פעולה צמוד במשך שנים רבות.
הסיבה המרכזית למהלך? דיסני רוצה להימנע מתשלום העמלות שגובה אפל על מנויים. אפל נוהגת לקחת עד 15% מסכום המנויים שמשלמים משתמשים שנרשמים דרך חנות האפליקציות שלה. מנכ”ל דיסני, בוב אייגר, התייחס לנושא כבר במאי בכנס משקיעים, כשהוא מדגיש את הצורך של החברה לבחון את דרכי ההפצה שלה. “יש יתרון בהפצה דרך חנויות אפליקציות, אבל יש גם עלות משמעותית לכך,” ציין אייגר.
דיסני הולכת בעקבות אחרות
הצעד הזה מזכיר מאוד את מהלך דומה שביצעה נטפליקס ב-2018. גם היא הגיעה למסקנה שהשירותים שמספקת אפל דרך חנות האפליקציות לא שווים את ויתור ההכנסות הניכר. נראה שדיסני הולכת באותה הדרך, כשהיא מעדיפה שמנויים חדשים ירשמו ישירות דרך הפלטפורמות שלה ולא דרך גורם צד שלישי כמו אפל.
עם זאת, לא כל שיתוף הפעולה בין דיסני לאפל נקטע. החברות ממשיכות לעבוד יחד בפרויקטים מסוימים, כולל יצירת אפליקציות עבור מכשיר ה-Vision Pro של אפל. השאלה הגדולה היא האם הקרע הנוכחי יעמיק וישפיע על שיתופי פעולה נוספים בעתיד.
קשר ארוך שנים
חשוב לזכור שהקשר בין אפל ודיסני הוא ארוך ומבוסס. החברות היו בשיתוף פעולה הדוק עוד מ-2005, כאשר אייגר איפשר לאפל למכור פרקים מסדרות של דיסני דרך חנות iTunes. השיא ביחסים הגיע כעבור שנה, כשדיסני רכשה את חברת פיקסאר של סטיב ג’ובס ב-7.4 מיליארד דולר. העסקה הפכה את ג’ובס לבעל המניות הגדול ביותר של דיסני באותה תקופה, והקשר האישי בין אייגר לג’ובס הוסיף רובד נוסף לשותפות הזו.
בעקבות מותו של ג’ובס ב-2011, אייגר הצטרף לדירקטוריון של אפל, והקשרים בין שתי החברות נמשכו גם לאחר מכן. עם זאת, ניכר שהמתח הנוכחי סביב עמלות החנות מכניס את הקשר הוותיק הזה לשלב חדש – פחות ידידותי.