מליאת הכנסת ביטלה אמש ברוב גדול של 59 חברי כנסת מול 23 מתנגדים את הצו שהרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי לסכום של 130 דולר. המהלך מסמן מכה פוליטית ישירה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהוביל את היוזמה, והמשמעות עבור מיליוני צרכנים בישראל היא ביטול מיידי של הטבת המס שהורחבה רק לאחרונה.
בעקבות ההחלטה, תקרת הפטור ממע"מ על רכישות מאתרי סחר בינלאומיים חוזרת לרמתה המקורית של 75 דולר בלבד, כך שכל חבילה שערכה גבוה מסכום זה ותומחרה בעבר בעד 130 דולר תחויב כעת במס בשיעור של 17% עם כניסת הביטול לתוקף באופן רשמי.
ההחלטה הנוכחית היא הסיבוב השני במאבק סביב הפטור. בפברואר האחרון דחתה הכנסת ניסיון קודם של סמוטריץ' להעלות את תקרת הפטור ל-150 דולר. למרות הדחייה, חתם השר על צו חדש ונמוך יותר, שהעמיד את התקרה על 130 דולר, אותו צו שבוטל כעת.

מה זה אומר בפועל?
עבור הצרכן הישראלי, השינוי פשוט וכואב. חבילה בשווי 100 דולר, שעד כה הייתה פטורה לחלוטין ממע"מ, תחויב כעת ב-17% מס, מה שייקר את הקנייה באופן משמעותי. הדבר ישפיע ישירות על רכישות של גאדג'טים, ביגוד, צעצועים ומוצרים רבים אחרים מאתרי הסחר הבינלאומיים הגדולים.
המהלך צפוי לצמצם את פער המחירים בין קנייה בארץ לרכישה ישירה מחו"ל, שהפטור ממע"מ היה אחד הגורמים המרכזיים לו. צרכנים רבים יצטרכו לחשב מחדש את כדאיות ההזמנות שלהם.
הקרב הפוליטי שמאחורי המס
ההצבעה בכנסת היא שיאו של מאבק חריף בין עמדת שר האוצר לבין קואליציה רחבה של חברי כנסת, שנתמכה על ידי גופים עסקיים כמו איגוד לשכות המסחר.
מצד אחד, סמוטריץ' הציג את העלאת הפטור כמהלך להורדת יוקר המחיה, המאפשר לצרכנים לעקוף את היבואנים והרשתות המקומיות. ערב ההצבעה הוא אף פרסם מסר לציבור בו טען כי חברי הכנסת המתנגדים "עובדים בשירות המונופולים".
מצד שני, המתנגדים, ובראשם נציגי העסקים הישראליים, טענו כי הפטור מייצר תחרות לא הוגנת. לדבריהם, בעוד שעסק מקומי משלם מע"מ, ארנונה, שכר עבודה ורגולציה, אתרי הסחר הזרים נהנים מהטבת מס שמעניקה להם יתרון מלאכותי. לטענתם, המהלך פוגע לא רק ברשתות הגדולות אלא גם באלפי עסקים קטנים ובינוניים.

מעבר לוויכוח הכלכלי, הסיפור הוא גם מאבק כוחות מוסדי. גורמים בכנסת ובמגזר העסקי ראו בניסיונות החוזרים של סמוטריץ' להעביר את הצו כניסיון לעקוף את החלטת הכנסת, שהיא הריבון. כעת, הכנסת אמרה את דברה באופן חד משמעי.
