מיקרוסופט (Microsoft) אישרה הבוקר כי הפעלת Windows באמצעות שיחת טלפון, אחד הפיצ'רים הוותיקים והאמינים ביותר בארגז הכלים של טכנאי המחשבים, בוטלה לחלוטין. השיטה, שאיפשרה לבצע אקטיבציה למערכת ההפעלה גם במקומות נטולי אינטרנט או במחשבים מבודדים ביטחונית, נעלמה מהרדאר כבר בחודש שעבר, אך כעת מתקבל האישור הרשמי.
"התמיכה עברה לאונליין"
החל מה-3 בדצמבר 2025, כל ניסיון לחייג לקווי האקטיבציה המוכרים של מיקרוסופט נתקל במבוי סתום. במקום הרובוט המוכר שהקריא רצפי מספרים מונוטוניים, המשתמשים מקבלים כעת הודעה מוקלטת לקונית: "התמיכה בהפעלת מוצר עברה לאונליין. לדרך המהירה והנוחה ביותר להפעלת המוצר שלך, אנא בקר בפורטל ההפעלה שלנו ב-aka.ms/aoh".

המשמעות המיידית היא שאין יותר אפשרות לבצע הפעלת Windows ללא חיבור לרשת. עד כה, השיטה הטלפונית הייתה מפלטם האחרון של משתמשים שלא רצו או לא יכלו לחבר את המחשב שלהם לאינטרנט מטעמי פרטיות או אבטחה. כעת, גם התהליך הזה דורש "מתווך" דיגיטלי.
המכה למחשבים המנותקים
הצעד הזה הוא יותר מסתם אי-נוחות טכנית; הוא מהווה מכה קשה למגזרים ספציפיים. מערכות "Air-gapped" (מערכות המנותקות פיזית מהרשת מטעמי אבטחה), כמו אלו הנמצאות בתעשיות ביטחוניות או תשתיות קריטיות, הסתמכו על הפעלת Windows טלפונית כדרך היחידה להכשיר רישיונות חוקיים מבלי לחשוף את המכונה לרשת החיצונית.
בנוסף, קהילת חובבי המחשוב הישן (רטרו) נפגעת אנושות. אקטיבציה של גרסאות היסטוריות כמו Windows XP או Windows 7 הופכת למשימה כמעט בלתי אפשרית בדרכים הרשמיות, שכן השרתים הישנים ממילא מקרטעים, והטלפון היה חבל ההצלה האחרון. לטענת החברה, המהלך נועד לייעל את השירות, אך בפועל הוא מיישר קו עם האסטרטגיה של מיקרוסופט לדחוף את כל המשתמשים לחיבור קבוע לענן ולחשבונות Microsoft.

האם הפעלת Windows אפשרית כעת ללא אינטרנט?
זו השאלה הבוערת, והתשובה מורכבת. טכנית, מיקרוסופט טוענת שעדיין ניתן לבצע "אקטיבציה אופליין", אך ההגדרה שלה למונח השתנתה. התהליך החדש דורש מכם להחזיק מכשיר שני (כמו סמארטפון) שיש לו חיבור פעיל לאינטרנט. המשתמש נדרש להיכנס לפורטל החדש (aka.ms/aoh), להקליד בו את ה-Installation ID מהמחשב המנותק, ולקבל בחזרה קוד אישור. במילים אחרות: המחשב שלכם אולי אופליין, אבל אתם חייבים להיות אונליין כדי להפעיל אותו.
השינוי כבר נכנס לתוקף גלובלי ומשפיע על כל הגרסאות הנתמכות ושאינן נתמכות. עבור משתמשי Windows 11 המצב מעט פשוט יותר: אם כל מטרתכם היא להשתמש בחשבון מקומי (Local Account) ללא חשבון מיקרוסופט, עדיין ניתן לעשות זאת דרך התפריט Settings > Activation ולהזין מפתח מוצר, כל עוד המחשב מחובר לרשת באופן רגעי או אם יש לכם מפתח OEM צרוב בלוח האם. אך עבור מי שבאמת צריך ניתוק מוחלט, העידן הזה הסתיים.
