ענקית הרכב החשמלי טסלה (Tesla) ניצבת בצומת דרכים קריטי, אך הפעם הדיון אינו סובב סביב עיכובים בייצור או פריצות דרך טכנולוגיות, אלא סביב האיש שעומד בראשה, אילון מאסק. לקראת אסיפת בעלי המניות המתוכננת לנובמבר, הדירקטוריון דוחף לאישור מהלך שנוי במחלוקת שעשוי לא רק להפוך את מאסק לטריליונר הטכנולוגי הראשון בהיסטוריה, אלא גם מאיים לפלג באופן עמוק את בסיס המשקיעים של החברה.

על הפרק עומדת חבילת שכר חדשה למאסק, תוכנית תגמול מבוססת מניות בשווי פוטנציאלי בלתי נתפס של טריליון דולר. יו"ר דירקטוריון טסלה, רובין דנהולם, מובילה את הקמפיין לאישור החבילה ופנתה ישירות לבעלי המניות בבקשה לתמוך בה. הטיעון המרכזי של הדירקטוריון הוא שמאסק אינו מנכ"ל רגיל, אלא "הרוח החיה" שמונעת מטסלה להפוך "לעוד חברת רכב".
חשוב להדגיש שלא מדובר בתשלום מזומן. חבילת התגמול מותנית כולה בביצועים קיצוניים וביעדים שאפתניים. מאסק יקבל את המניות רק אם יצליח להזניק את שווי השוק של טסלה מהרמה הנוכחית, העומדת על כ-1.46 טריליון דולר, לשווי דמיוני של 8.5 טריליון דולר. במידה ויעמוד ביעד זה, חלקו בחברה יזנק מ-13% כיום לכ-29%, מהלך שיבצר את שליטתו בחברה באופן כמעט מוחלט ויקשור את גורלו בגורלה.

לטענת הדירקטוריון, החבילה האסטרונומית הזו חיונית כדי להבטיח שמאסק יישאר ממוקד בהימורים הגדולים הבאים של טסלה, פיתוח טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) והרובוט האנושי אופטימוס. מאסק עצמו רמז בעבר כי הוא זקוק לתמריץ כזה לא משיקולי עושר אישי, אלא כדי להבטיח שיישאר נחוש להוביל פרויקטים שאפתניים כמו צי מוניות רובוטיות, שרבים בקהילה העסקית רואים כהימור מסוכן מדי.
אך הבקשה הדרמטית נתקלת בהתנגדות עזה. בעוד איגודי עובדים וארגונים העוקבים אחר התנהלות תאגידית מותחים ביקורת על הסכום, הביקורת העמוקה והמשמעותית יותר כלל אינה נוגעת לכסף. קבוצה של מתנגדים בולטים אף הקימה אתר ייעודי בשם "Take Back Tesla" (להחזיר את טסלה), הקורא לבעלי המניות להתנגד למהלך.

לטענתם, הבעיה המרכזית היא התנהלותו האישית של מאסק. הם מצביעים על כך ש"הפעילות הפוליטית האחרונה של אילון מאסק מאיימת על המותג של החברה". המתנגדים טוענים שתמיכתו בתנועות ימין קיצוני והדהוד תיאוריות קונספירציה ברשתות החברתיות מרחיקים את קהל הלקוחות המסורתי של טסלה, שבאופן היסטורי מזוהה עם ערכים פרוגרסיביים וסביבתיים.
הוויכוח הזה, לדבריהם, כבר חצה את גבולות התיאוריה. לטענת המתנגדים, להתנהלותו של מאסק יש כבר השפעות עסקיות ממשיות. טסלה חוותה ירידה במכירות בשווקים מרכזיים בארצות הברית ובאירופה, מה שהוביל לפגיעה משמעותית בהכנסות. במקביל, דווח על אירועי ונדליזם באולמות תצוגה של טסלה ברחבי ארה"ב ומדינות נוספות, ככל הנראה על רקע התבטאויותיו.

בעלי המניות של טסלה ניצבים כעת בפני החלטה גורלית. עליהם לבחור בין עמדת הדירקטוריון, לפיה מאסק הוא המפתח היחיד לעתיד של 8.5 טריליון דולר, לבין הקולות הגוברים שטוענים שהמנכ"ל הפך בעצמו לסיכון הגדול ביותר למותג. ההצבעה בנובמבר תהיה למעשה משאל עם על דמותו של אילון מאסק ועל דרכה העתידית של החברה.
