טסלה נמצאה אשמה חלקית בתאונה קטלנית

פסיקה תקדימית מכה בטסלה ובאילון מאסק, אך האם היא תפגע גם בעתיד הנהיגה האוטונומית?

אלדד מטמון
3 דקות קריאה
תמונה: AI
אמ;לק
  • בית המשפט קבע שטסלה נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית שהתרחשה ב-2019
  • פסק הדין התקדימי, המחייב את טסלה בתשלום של 243 מיליון דולר, עשוי להשפיע על תביעות נוספות נגדה ועל תעשיית הרכב כולה.
  • ההחלטה הדגישה את אחריותה של טסלה על השימוש בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה בכבישים שלא מתאימים לה

טסלה (Tesla) נקנסה בסכום עתק של 243 מיליון דולר בגין תאונה שהתרחשה בפלורידה, מה שמהווה מכה קשה לחברה ולטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה. ההחלטה התקדימית, הכוללת פיצויים עונשיים בהיקף של 200 מיליון דולר, מהווה דחייה חריפה של עמדת החברה, שהתנערה במשך שנים מאחריות לתאונות בהן הייתה מעורבת טכנולוגיית סיוע הנהג שלה.

חבר מושבעים בן שמונה אנשים קבע לאחר שבועות של דיונים כי טכנולוגיית סיוע הנהג של טסלה אחראית באופן חלקי לגרימת תאונה קטלנית שהתרחשה בשנת 2019. האירוע הטראגי התרחש לאחר שהרכב, שהיה במצב טייס אוטומטי, נסע על כביש שלא תוכנן לתכונה זו. כתוצאה מכך, הרכב סטה ממסלולו והתנגש בסירת דיג שחנתה בצד הכביש, מה שהוביל למותה של צעירה בת 22 ולפציעתה הקשה של אחותה. בית המשפט קבע כי טסלה אחראית לשליש מהנזק הכולל בסך 129 מיליון דולר, בנוסף לקנס העונשי שהושת עליה. הנהג נמצא אחראי לשני שליש מהתאונה, אולם הוא לא נכלל כתובע בתיק זה ומשפחת הנפגעים הגיעה עמו להסדר עוד קודם.

הרשלנות של טסלה

הפסיקה הזו היא מכה קשה למנכ"ל טסלה אילון מאסק, שהציג את עתיד החברה ככזה המבוסס על רכבים אוטונומיים לחלוטין. עורכי הדין של התביעה הציגו בפני חבר המושבעים הצהרות קודמות של מאסק שבהן טען כי לטכנולוגיית הטייס האוטומטי יש יכולות "על-אנושיות".

הטיעון המרכזי היה שטסלה פעלה ברשלנות כשאיפשרה למערכת לפעול בכבישים שהיא לא תוכננה עבורם. חבר המושבעים הסכים, ופסק כי החברה התרשלה בכך שלא הגבילה את יכולות הטכנולוגיה שלה לכבישים מתאימים בלבד.

טסלה מתכננת לערער

במפתיע, הנהג המעורב בתאונה העיד כי הוא ידע כי הוא תמיד אחראי על הרכב. הוא טען שהאמין שהטייס האוטומטי יסייע לו בנהיגה וימנע תאונות, אך בסופו של דבר הרגיש שהטכנולוגיה אכזבה אותו.

נציגת משפחת הקורבנות ציינה כי בית המשפט הבין שיש "שני רכיבים" בתאונה, הנהג והמכונית. טסלה, מצידה, הודיעה כי בכוונתה לערער על ההחלטה. החברה טוענת כי החוק בפלורידה מונע מתן פיצויים עונשיים בתיקי אחריות למוצר כמו זה, והיא בטוחה כי פסק הדין, או לפחות הפיצויים העונשיים, יבוטל בערכאה גבוהה יותר.

פסק הדין פותח פתח לתביעות נוספות

החלטה זו עלולה לעודד תביעות נוספות נגד טסלה ורכבים אוטונומיים אחרים ברחבי ארצות הברית. החברה כבר מתמודדת עם מספר תיקים דומים ברחבי המדינה, בנוסף למאבק מול רגולטורים בקליפורניה שמנסים להגביל את יכולתה לממש את יכולות הנהיגה האוטונומית שלה.

מומחים בתעשייה מאמינים כי פסק הדין הזה עשוי לקבוע תקדים בנוגע לאחריות בתחום הנהיגה האוטונומית, וכי יצרניות רכב נוספות יצטרכו לשים לב אליו היטב.

שתפו כתבה
עורך ראשי
עקוב:
ממקימי האתר ועורך ראשי | מעל לעשור בעולם ההייטק ובעל ניסיון רב בכתיבה טכנולוגית, לצד הופעות טלוויזיוניות ב׳סוגר עניין׳ עם שי גולדן בערוץ 13.
אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *