שינוי יסודי ועמוק מתחולל באופן שבו אנו צורכים מידע, והוא מאיים לזעזע את המודל הכלכלי שעליו בנוי חלק גדול מהאינטרנט כפי שאנו מכירים אותו. העלייה המטאורית של כלי בינה מלאכותית, כמו ChatGPT ו-Perplexity, לצד תכונות ה-AI החדשות של גוגל עצמה, מתחילה לשחוק את התפקיד המרכזי שהיה למנוע החיפוש המסורתי, ובעקבות זאת, אתרי אינטרנט רבים מאבדים תנועה, מפרסמים והכנסות.
במשך שנים, המודל היה פשוט: משתמשים חיפשו מידע בגוגל, לחצו על קישורים לאתרים, והתנועה הזו תורגמה להכנסות מפרסום עבור בעלי האתרים. כעת, המודל הזה קורס. משתמשים רבים מעדיפים לקבל תשובה ישירה, מסוכמת ומהירה מהצ'אטבוט, במקום לנבור בין מספר קישורים. אפילו גוגל עצמה תורמת למגמה עם תכונת ה-"AI Overviews", המספקת תקציר מבוסס AI בראש תוצאות החיפוש, ולעיתים קרובות מייתרת את הצורך להמשיך הלאה לאתר המקור.

התוצאה בשטח כבר מורגשת היטב. על פי דיווחים, אתרים רבים, בדגש על אתרי מידע, תיירות ואף כלי תקשורת, חווים ירידה משמעותית בכניסות. הירידה בתנועה מובילה באופן ישיר לירידה בהכנסות מפרסומות, ובמקרים מסוימים אף מאלצת חברות לבצע קיצוצים ופיטורים. בעוד שגוגל עצמה צפויה לשרוד את המהפכה, שכן היא משקיעה משאבים אדירים בפיתוח כלי AI משלה, מי שנושא בנטל הם אותם עסקים ואתרי תוכן שהיו תלויים בה כמקור חמצן מרכזי.
המציאות החדשה מאלצת את כל השחקנים בשוק לחשב מסלול מחדש. המודל העסקי הישן של הסתמכות על תנועה אורגנית מחיפוש הופך לפחות ופחות יציב. חברות נדרשות כעת לחקור מודלים חדשים כדי לשרוד: חלקן עשויות להתחיל לגבות תשלום עבור התוכן שלהן, אחרות ינסו לפתח כלי AI משלהן או לחבור לשותפויות עם חברות AI קיימות. אפשרות נוספת היא גיוון מקורות ההכנסה מעבר לפרסום מבוסס קליקים.
המעבר מחיפוש מבוסס לינקים לתשובות מבוססות AI אינו שינוי טכנולוגי בלבד, אלא זעזוע כלכלי עבור חלקים נרחבים מהאינטרנט. אתרי תוכן רבים, גדולים כקטנים, התלויים בתנועה מחיפוש, ניצבים בפני אתגר קיומי.