בשעות האחרונות קמו עשרות עמודי אינסטגרם חדשים המבטיחים לעוקביהם מתנות יקרות ערך, החל מתלושים לחנויות אופנה נחשקות ועד מצלמות GoPro ומכשירי Galaxy S8 לעוקבים המצטיינים. מה שרבים מהישראלים לא טורחים לבדוק זה שהעמודים האלה הם כולם פיקטיביים.
חברת האופנה רנואר הפיצה היום לתקשורת כי עשרות עמודים פיקטיביים הנושאים את שמה הוקמו באינסטגרם בשעות האחרונות, מבטיחים לעוקבים שלהם שוברים כספיים בסכומים גבוהים ברשת. שמות העמודים כולם תוארו כמבצעים לקראת חגיגות הסיילים של ה-Black Friday כאשר כולם מדרבנים את עוקביהם לשתף את העמוד ולתייג חברים אחרים שעוד לא שמו לב.
מרנואר נמסר "בשעות האחרונות אנו עדים לפעילות מתחזים הפותחים פרופילים ברשתות החברתיות בשם קבוצת רנואר ומציעים הטבות, שוברים וכדומה. אנו מבקשים להבהיר כי פרופילים אלו אינם מטעמינו, אנו פועלים לחסימתם ומזמינים אתכם להמשיך ולעקוב אחרינו אך ורק בעמודים הרשמיים של רנואר". בנוסף לרנואר הוקמו עמודים עבור חברות אופנה נוספות ממותגים מוכרים.
אך לא רק חברות אופנה נפגעו, וכך מצאנו גם לא מעט פרופילים חדשים של GoPro המציעים את מצלמות האקסטרים במתנה לעשרת אלפים העוקבים הראשונים, וגם עמודים לGalaxy S8 של סמסונג המציעים את אותו הנוסח.
את הפוסטים המועטים של הפרופילים המזוייפים,מקדמים באגרסיביות בצורת בקשות לשיתוף ותיוג, בעיקר באמצעות הסטורי'ז הנעלמים אחרי 24 שעות, תוך הבטחה לתיעדוף הנאמנים לעמוד שימשיכו לעקוב.
עד כה, עשרות אלפי ישראלים כבר החלו לעקוב, לשתף ולתייג את העמודים כאשר חלקם מגיעים כבר ליותר מ30 אלף עוקבים.
המטרה מאחורי התרמית הגדולה היא לבנות עמודי עוקבים עם מה שנקרא "עוקבים אורגניים" – אנשים אמיתיים שעוקבים אחרי העמוד, על מנת לשנות את שמם בבוא היום לכל המרבה במחיר ובכך לזכות בפלטפורמה מוכנה.
אינסטגרם, הפועלת בצורה דומה לפייסבוק, מתגמלת חשבונות אורגניים באמצעות תיעדוף בפרסומות, הצגת תכנים בפיד לפני פרופילים אחרים ועוד. בנוסף, ואולי זו מקריות, אך ייתכן כי מכירת העמודים או הפעילות הגוברת תיעשה באמת לקראת מבצעי הבלאק פריידי, הצפויים להגיע בחודשים הקרובים.
אז איך תזהו פרופיל פיקטיבי? כמה כללי ברזל:
1. הבינו של מי הפרופיל ואת מי הוא מייצג. אם הוא מייצג חברה מוכרת, עשו חיפוש קצר בגוגל עם שם החברה ושילוב המילה אינסטגרם בעברית או באנגלית ותראו אם אתם מגיעים לאותו עמוד רשמי. אם זהוא אדם פרטי, וודאו אם התמונות מגוונות, אם יש פרטים מזהים כלשהם בתקציר למעלה (כמו שם, גיל, מיקום וכו) או אם יש קישור גם לפרופיל הפייסבוק
2. אופי וכמות הפוסטים – כמות גדולה של פוסטים מצביעה בדרך כלל על חשבון ותיק שלא נפתח באותו היום. כדי לוודא, גללו למטה עד לפוסט הראשון, הכנסו אליו ותראו מתי הוא הועלה, שכן כמות גדולה של פוסטים שהועלו בזמן קצר צריכה להדליק נורה אדומה. בנוסף לכמות, שימו לב האם הפוסטים מקדמים את מה שהפרופיל מייצג. כלומר, אם למשל זו חברת אופנה, האם יש שילוב של הבגדים בפוסטים עם דוגמניות או שבכל הפוסטים מציעים לכם לשתף, לתייג או לעקוב בשיווק אגרסיבי? אם זה השני, תחשבו פעמיים לפני שתמשיכו להשקיע מזמנכם.
3. כמות העוקבים לעומת הכמות שהפרופיל עוקב אחריהם – זה אמנם לא כלל ברזל כי גם פרופילים אמיתיים עושים את זה כדי לעורר מודעות לפרופיל שלהם, אך בשילוב עם 1 ו-2 ניתן להסיק מסקנות נכונות. יחד עם זאת, כמות נמוכה עד אפסית של האנשים אחריהם עוקב העמוד לעומת כמות העוקבים, דווקא נותנת אינדיקציה חזקה יותר שזהו לא פרופיל של מישהו שמעניין אותו לראות תמונות בפיד, אז קחו את זה בחשבון.
האם גם אתם נפלתם בפח? דווחו על הפרופיל לאינסטגרם ושתפו אותנו בתגובות