מאז השקתה לפני כמעט ארבע שנים, מערכת ההפעלה Windows 11 לוותה בהבטחה אחת מרכזית ממיקרוסופט, שיפור ניכר בביצועים לעומת קודמתה. החברה טענה כי המערכת החדשה תוכננה להפיק את המיטב מהחומרה, אך בפועל, משתמשים רבים דיווחו דווקא על תחושת איטיות, תגובתיות נמוכה ובעיות ביצועים כלליות. למרות הצהרות חוזרות ונשנות וקמפיינים שיווקיים, תחושת האכזבה בקרב המשתמשים נותרה בעינה.

כעת, נראה שמיקרוסופט (Microsoft) סוף סוף עוברת מהצהרות למעשים ומציגה מחויבות רצינית יותר לטיפול בבעיה. בעדכוני הבטא האחרונים, הנשלחים למשתתפי תוכנית ה-Insider לקראת גרסת 25H2 הגדולה הבאה, החברה מציגה יכולת חדשה ומשמעותית, איסוף אוטומטי של יומני מערכת (Logs) ברגעים שבהם המחשב חווה איטיות או "תקיעות".
המנגנון החדש פועל ברקע וכאשר הוא מזהה ירידה בביצועים, הוא מייצר באופן אוטומטי קובץ המכיל נתונים טכניים מפורטים על מה שהתרחש במערכת באותו רגע. חשוב להדגיש כי לא מדובר בכלי ריגול או איסוף מידע פולשני. היומנים נשמרים באופן מקומי בתיקייה ייעודית במחשב המשתמש, והם יישלחו למהנדסי מיקרוסופט רק אם המשתמש יבחר לדווח באופן יזום על הבעיה דרך "מרכז המשוב" (Feedback Hub) המובנה במערכת ההפעלה. על ידי הגשת המשוב תחת הקטגוריה "איטיות מערכת", המשתמש למעשה מאשר את שליחת הנתונים הטכניים הרלוונטיים שיסייעו באיתור מקור הבעיה.

מהלך זה מהווה שינוי גישה מהותי. במקום להסתמך על דיווחים כלליים של משתמשים, לצוותי הפיתוח של מיקרוסופט תהיה גישה למידע מדויק ומפורט "מהשטח", שיאפשר להם להבין לעומק מה גורם לבעיות הביצועים במגוון רחב של תצורות חומרה ותוכנה. המטרה הסופית היא להשתמש במידע הזה כדי לתקן את גורמי השורש לבעיות, כך שגרסת 25H2 הסופית, שתשוחרר לקהל הרחב בהמשך השנה, תהיה יציבה, מהירה ונטולת תקלות ככל האפשר.
אחרי שנים של תלונות ותחושה שהחברה מתמקדת יותר בשיווק מאשר בפתרון בעיות הליבה, הצעד הנוכחי מעניק תקווה זהירה. זוהי הפעם הראשונה שמיקרוסופט מספקת כלי הנדסי מובהק שנועד לטפל ישירות בתלונות המשתמשים על ביצועי Windows 11, ומראה כי היא אולי סוף סוף מקשיבה ברצינות.