חברת OpenAI, היוצרת של ChatGPT, מתכננת להרחיב את יכולותיה באופן משמעותי ולהיכנס לתחום התוכנות המשרדיות, כך על פי דיווח חדש של אתר החדשות הטכנולוגי "The Information". על פי הדיווח, החברה מפתחת כלי פרודוקטיביות שיאפשרו עריכת מסמכים שיתופית ויכולות צ'אט משולבות, מה שימצב אותה כתחרות ישירה לשליטות הבלתי מעורערות של השוק: Microsoft Office ו-Google Workspace.
המהלך, אם יתממש, מהווה התפתחות אסטרטגית לחזון של המנכ"ל סם אלטמן, שתיאר בעבר את שאיפתו להפוך את ChatGPT לעוזר אישי ואינטליגנטי שילווה את המשתמש לאורך כל חייו, כולל במקום העבודה. שילוב כלים לעבודה משותפת על מסמכים הוא צעד טבעי בחזון זה, והוא נועד להפוך את הפלטפורמה מכלי לייצור טקסט למרחב עבודה שלם.

התפתחות זו מגיעה בתקופה רגישה ומורכבת במיוחד במערכת היחסים בין OpenAI לבין מיקרוסופט, שהיא לא רק שותפה אסטרטגית אלא גם המשקיעה הגדולה ביותר בחברה, עם אחזקה של כ-49% ביחידה למטרות רווח של OpenAI. על פי הדיווח, שתי החברות נמצאות כעת במשא ומתן על ארגון מחדש של המבנה התאגידי של OpenAI, כאשר כל צד מנסה להשיג תנאים מועדפים. פיתוח מוצר שמתחרה באופן ישיר בחבילת Office 365, "פרת המזומנים" של מיקרוסופט, בוודאי מוסיף שכבה של מתח למשא ומתן הזה.
ראוי לציין כי גם מיקרוסופט וגם גוגל כבר הטמיעו יכולות בינה מלאכותית גנרטיבית מתקדמות בתוך חבילות התוכנה שלהן, בניסיון לשמור על הדומיננטיות שלהן בשוק הארגוני. כעת, נראה ש-OpenAI מתכננת להילחם בהן במגרש הביתי שלהן.
השאיפות של OpenAI לא נעצרות בתוכנות משרדיות. הדיווח מציין כי החברה בוחנת פיתוח של מערכת אקולוגית רחבה יותר, שעשויה לכלול דפדפן אינטרנט (ואף הציעה לרכוש את כרום מגוגל), מכשיר חומרה מבוסס AI, ואפילו פיד של תוכן חברתי בתוך ChatGPT. יוזמות אלו מצביעות על רצון אסטרטגי של החברה להשיג שליטה רבה יותר על האופן שבו משתמשים יוצרים תוכן, ניגשים אליו ומשתפים אותו באינטרנט.

עבור לקוחות ארגוניים שכבר משתמשים ב-ChatGPT ככלי עצמאי, שילוב של יישומים אלה יכול להפוך את הפלטפורמה לחלק מרכזי עוד יותר בתהליכי העבודה. הדבר עלול לגרום לארגונים לשקול מחדש את חבילות התוכנה היקרות שהם רוכשים באופן מסורתי ממיקרוסופט ומגוגל.
בשלב זה, לא פורסמו הכרזות רשמיות או לוחות זמנים, אך אם הדיווחים נכונים, נראה ש-OpenAI מתכוננת לטלטל את שוק הטכנולוגיה הארגונית פעם נוספת.