משתמשים ב-Dark Mode בנייד? אתם כנראה מבזבזים יותר סוללה

תמונה: אלדד מטמון, The Verifier

כולנו שמענו על מצב חשוך ("Dark Mode") ועל החיסכון באנרגיה שהוא אמור להציע. בעקבות כך, שירותים וחברות רבות התחילו להציע את האפשרות לשנות את ערכת הנושא של המערכת שלהם לגוונים חשוכים יותר. ביניהם אפל, גוגל, מטא בפייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, ועוד רבים. אך מחקר חדש של BBC R&D מגלה תמונה מפתיעה ושונה לחלוטין.

מסתבר כי שימוש במצב חשוך עשוי להוביל לצריכת אנרגיה גבוהה יותר, ולא לחסוך כפי שנהוג לחשוב. החוקרים ערכו ניסוי שבו ביקשו ממשתתפים להתאים את בהירות המסך שלהם לנוחותם, הן במצב רגיל והן במצב חשוך. התוצאות היו חד משמעיות: 80% מהמשתתפים הגבירו משמעותית את בהירות המסך כאשר השתמשו במצב חשוך.

בהירות עולה – אנרגיה מתבזבזת

הגברת הבהירות גורמת כמובן לעלייה בצריכת האנרגיה, ובכך הופכת את היתרון של מצב חשוך לחיסרון. החוקרים כינו תופעה זו "אפקט ריבאונד". הם טוענים כי מדובר בתוצאה לא צפויה של התנהגות המשתמשים, אשר משבשת את ההנחה הפשוטה שמצב חשוך חוסך אנרגיה. בעוד ששימוש במצב "חשוך" (Dark Mode) אכן אמור לחסוך בחשמל, ככל הנראה לא לקחו בחשבון את התנהגות משתמשי הקצה בשטח.

Ad image

"זה נהדר שאנחנו מחפשים דרכים להיות ידידותיים יותר לסביבה. אבל חלק מההמלצות הנפוצות ביותר לקיימות הן פשטניות מדי", אומר זאק דאטסון, מהנדס ב-BBC R&D ואחד ממחברי המחקר. "מה שאנחנו צריכים זה הבנה טובה יותר של מה בדיוק גורם למכשירים שלנו לצרוך אנרגיה כשאנחנו גולשים באינטרנט".

כיוון חדש למחקר וחסכון

צוות המחקר של BBC R&D לא הסתפק רק בגילוי המפתיע הזה. הם גם בדקו האם אתרים רספונסיביים יותר חסכוניים יותר באנרגיה, ומצאו שאין קשר בין השניים. בנוסף, הם בחנו האם כמות המידע המועברת באינטרנט משקפת את צריכת האנרגיה, וגם כאן התגלה קשר נמוך בלבד.

"אנחנו עובדים על זה כדי שנוכל לבצע שינויים המבוססים על ראיות שיאפשרו לנו להפחית את טביעת הרגל הכוללת של צריכת מדיה דיגיטלית", מוסיף דאטסון. בינתיים, ממליץ צוות המחקר למשתמשים המודאגים מצריכת האנרגיה שלהם להנמיך את בהירות המסך ולשקול שימוש במכשירים קטנים יותר.

שתפו כתבה
עורך ראשי
עקוב:
ממקימי האתר ועורך ראשי | מעל לעשור בעולם ההייטק ובעל ניסיון רב בכתיבה טכנולוגית, לצד הופעות טלוויזיוניות ב׳סוגר עניין׳ עם שי גולדן בערוץ 13.