הטלפון הנייד הפך לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו, והוא ממשיך לעצב את הדרך שבה אנו מתקשרים, צורכים מידע ומקיימים מערכות יחסים. מדד הסלולר החדש של פרטנר לשנת 2024 חושף את הרגלי השימוש והנורמות החברתיות של הישראלים, מדגים את השפעת המכשיר הקטן על חיי היומיום ומעמיק בתמורות שבין דורות, מגדרים ומגזרים.
הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של אוכלוסיית ישראל, והוא כולל משתתפים מגילאי 12 ומעלה, מכל המגזרים, הדורות והמגדרים. המדד מתמקד בהרגלי השימוש בניידים, העדפות טכנולוגיות והשפעת המסכים על חיי היומיום. הקהל שהשתתף בסקר מגוון, החל מבני נוער שמובילים טרנדים ברשתות חברתיות ועד מבוגרים שמאמצים שימושים טכנולוגיים ייחודיים. הנה התמונה המלאה של החיים בדור המסך.
כל הזמן עם הנייד – גם בלילה
יותר מ-60% מהישראלים מבלים מעל 6 שעות ביום עם הנייד שלהם. ולמי שחושב שיש הפסקה בלילה – תחשבו שוב. 70% מתעוררים באמצע הלילה כדי לבדוק עדכונים, ו-38% מודים שהם נרדמים מול המסך. הנייד כבר לא רק מלווה אותנו במהלך היום, אלא הפך להיות חלק בלתי נפרד גם משגרת הלילה שלנו.
למעשה, הנייד מככב גם בפעולות הכי בסיסיות – 50% מהישראלים משתמשים בו תוך כדי צחצוח שיניים, כשהם מתעדכנים, שולחים הודעות קוליות או סתם בודקים מה פספסו בלילה.
הודעות קוליות: יותר מהירות, פחות שיחות
שיחות טלפון כבר מזמן לא בראש סדר העדיפויות שלנו. רק 5% מעדיפים שיחה טלפונית, לעומת 31% שמעדיפים לשלוח הודעות קוליות – פתרון מהיר ומיידי שמתאים לקצב החיים שלנו. הישראלים גם מתאימים את ההודעות להרגלים: 40% מקשיבים להודעות קוליות במהירות כפולה, במיוחד בקרב צעירים.
גם בכל הנוגע להתכתבות יש כללי נימוס חדשים: 47% מהישראלים נמנעים מלשלוח הודעות אחרי 22:00 מתוך התחשבות, בעוד אחרים מפסיקים את השיח אם לא קיבלו מענה.
זוגיות ודיגיטל: איפה הגבול?
במערכות יחסים, הטלפון הנייד משחק תפקיד מרכזי – חצי מהישראלים משתפים את בסיסמת המכשיר עם בן/בת זוגם, בעוד שאצל בני הנוער, רק 41% מרגישים בנוח לשתף את הסיסמה אפילו עם ההורים.
במישור הרומנטי, 38% סבורים שזה לגיטימי לסיים קשר רומנטי בהודעה, בעיקר בתחילת הקשר, אך המספר יורד ל-21% לאחר הדייט השלישי. תופעת ה-Ghosting (ניתוק חד ללא הסבר) נתפסת כשלילית, אך 30% מבני הנוער ו-11% מהמבוגרים מודים שעשו זאת.
אפליקציות: למה אי אפשר בלעדיהן?
בכל הנוגע לאפליקציות, יש מלכה אחת ברורה – WhatsApp. כ-54% מהישראלים מציינים בדוח שלא יוכלו להסתדר בלעדיה. פופולריות נוספות כוללות את Waze, עם 53% שלא יוצאים לדרך לפני שהם מפעילים אותה, ואת אינסטגרם, שמובילה בקרב צעירים בגילאי 18-34.
יוטיוב ממשיכה לשלוט כבחירת התוכן המובילה בכל הגילאים, וגוברת בקלות על טיקטוק. גם פייסבוק, אף שהיא מזוהה יותר עם דורות מבוגרים, עדיין מצליחה לשמור על רלוונטיות בקרב בני 35 ומעלה.
בחירת מכשיר: מה הכי חשוב?
כשזה מגיע לבחירת טלפון, הישראלים לא מתפשרים על איכות. חיי סוללה חזקים (56%), נפח אחסון (46%) ומצלמה איכותית (46%) הם הפרמטרים שמובילים את ההחלטות. משתמשי אייפון, במיוחד, שמים דגש רב על המצלמה, בעוד משתמשי אנדרואיד מתמקדים במחיר.
מנגד, פרמטרים כמו זיהוי פנים (4%) או יוקרה (5%) פחות משפיעים על הבחירה. גם בבחירת מותגים יש הבדלים ברורים: אייפון פופולרי בקרב צעירים, בעוד שסמסונג דומיננטית בקרב מבוגרים. מכשירי שיאומי מחזיקים כ-12% בלבד מהשוק הישראלי.
הפער בין דורות ומגזרים
בני נוער משתמשים יותר במשחקי מובייל וביוטיוב, בעוד מבוגרים מאזינים לפודקאסטים ולתכני חדשות. גם מועד קבלת הטלפון הראשון משתנה: במגזר החילוני והערבי זה קורה בגיל 10, בעוד שבמגזרים הדתי והחרדי זה מתעכב עד גיל 12. למרות השימוש הצעיר, רק 44% מההורים משתמשים באפליקציות פיקוח.
הטלפון הנייד הוא הרבה יותר מכלי טכנולוגי – הוא החוט המקשר בין העבודה, הפנאי והחיים האישיים שלנו. הנתונים במדד הסלולר החדש חושפים כמה עמוק השפעתו עלינו, ואיך הוא ממשיך לעצב את הדרך שבה אנחנו חיים, מתקשרים ועובדים. האם אפשר להסתדר בלעדיו? כנראה שלא. לדוח המלא לחצו כאן.