חברת מטא (Meta), שמחזיקה בפייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, מתכננת פרויקט תשתית שאפתני שישנה את פני הרשת הגלובלית. במסגרת הפרויקט, מטא מתכננת להקים כבל תת-ימי אופטי באורך של יותר מ-40,000 קילומטרים, שישמש להעברת נתונים בין יבשות. ההשקעה בפרויקט הכבל התת ימי עשויה להגיע ליותר מ-10 מיליארד דולר.
הפרויקט הגרנדיוזי הזה של מטא, שתהיה הבעלים היחידה של הכבל, נמצא כעת בשלבים ראשוניים של תכנון, והוא צפוי להיחשף רשמית בתחילת 2025.
חיבור עולמי במסלול ייחודי
הכבל, שייצור מסלול בצורת W מסביב לעולם, יתחיל בחוף המזרחי של ארה”ב, יעבור דרך הודו ודרום אפריקה, ויחזור לארה”ב דרך אוסטרליה. המסלול מתוכנן בקפידה כדי להימנע מאזורים בעלי סיכון גיאופוליטי גבוה, כמו הים האדום ומצרי מלאקה.
הנחת הכבל התת ימי החדש, שעלול להימשך שנים, צפוי לחוות לא מעט אתגרים לוגיסטיים. מחסור בספינות לבניית כבלים וחוזים קיימים עם ענקיות כמו גוגל מציבים קשיים. עם זאת, מקורות מעריכים שמטא עשויה לבחור בבנייה בשלבים כדי להאיץ את התהליך.
למה מטא צריכה כבל משלה?
מטה, שבבעלותה 16 כבלים תת-ימיים בשיתוף חברות אחרות, רואה יתרון בבעלות מלאה על תשתיות. מהלך שכזה מבטיח לה עדיפות בשימוש בקיבולת, שיפור איכות השירות ותמיכה בטכנולוגיות AI חדשות, שרק צפויות לדרוש יותר ויותר משאבים.
בנוסף, הכבל המתוכנן צפוי לנחות בהודו, מהלך שאינו מקרי. הודו היא השוק הגדול ביותר של מטא, עם יותר מ-536 מיליון משתמשי וואטסאפ, 375 מיליון בפייסבוק ו-363 מיליון באינסטגרם. שוק זה מייצג פוטנציאל כלכלי עצום עבור החברה, במיוחד עם הצמיחה המהירה בביקוש לשירותי AI וכלים מתקדמים.
מעבר למספרי המשתמשים המרשימים, הודו מתפתחת כמרכז עולמי בתחום הבינה המלאכותית (AI). עלויות התשתית במדינה נמוכות משמעותית לעומת ארצות הברית, מה שהופך אותה לאטרקטיבית להקמת מרכזי נתונים מתקדמים.
השקעת הענק בכבל התת-ימי נועדה לא רק לשפר את תשתיות האינטרנט, אלא גם להבטיח למטא שליטה מלאה על העברת התוכן שלה. עם הביקוש הגובר לשירותים כמו וידאו ו-AI, הכבל החדש עשוי להפוך לנכס אסטרטגי חיוני.
הפרויקט השאפתני הזה הוא עוד צעד במעבר של ענקיות טכנולוגיה כמו מטא וגוגל (Google), שמעדיפות להקים תשתיות עצמאיות במקום להסתמך על חברות טלקום מסורתיות.