משרד המשפטים האמריקאי (DOJ) מגביר את הלחץ על גוגל ודורש ממנה למכור את דפדפן Chrome כחלק מתביעת הגבלים עסקיים. הדרישה מגיעה בעקבות פסיקת בית משפט מאוגוסט 2024, שקבעה כי ענקית הטכנולוגיה שמרה על מונופול בתחום החיפוש באינטרנט באופן בלתי חוקי.
לטענת משרד המשפטים, Chrome משחק תפקיד מרכזי בחיזוק מספר המשתמשים של מנוע החיפוש של גוגל על ידי הגדרתו כברירת מחדל, ובכך חוסם למעשה תחרות. פיצול Chrome מגוגל עשוי להוביל לטלטלה משמעותית הן בעולם הטכנולוגיה והן באופן שבו אנו חווים את האינטרנט.
זו אינה הפעם הראשונה שגוגל מתמודדת עם האשמות מונופוליסטיות. במשך שנים, מבקרים הצביעו על האופן שבו החברה מחברת את שירותיה השונים, כמו אנדרואיד ו-Play Store, כדי להבטיח את המשך הדומיננטיות של מוצריה. האסטרטגיה הנוכחית של משרד המשפטים, הדורשת פיצולים משמעותיים כמו הפרדת Chrome או אנדרואיד, מציגה עמדה נוקשה יותר בהשוואה למקרים קודמים, שבהם נאכפו רק קנסות או שינויי התנהגות.
גוגל, מצידה, טוענת כי פיצול כזה יפגע בצרכנים על ידי שיבוש האינטגרציה בין השירותים ואיום על תכונות האבטחה. החברה מדגישה כי האינטגרציה בין מוצריה חיונית לחדשנות ולאבטחת המידע של המשתמשים.
המקרה אינו מתמקד רק ב-Chrome. משרד המשפטים רמז גם על אפשרות לפעול נגד חלקים אחרים באימפריה של גוגל, כמו אנדרואיד, מה שמרמז על כך שההשפעה הרחבה של החברה על מערכות אקולוגיות טכנולוגיות שונות עשויה להצטמצם. עבור גוגל, הסיכון גבוה במיוחד; אובדן Chrome או נכסי ליבה אחרים עלול להחליש את יכולתה להפיק הכנסות מפרסום ולחדש, שהם למעשה עורק החיים של החברה.
ההשלכות של המקרה עשויות להיות רחבות יותר מגוגל עצמה. אם גוגל תיאלץ למכור את Chrome, ייתכן שמהלכים דומים יפגעו בענקיות טכנולוגיה אחרות כמו אפל או אמזון. משרד המשפטים כבר שידרג את מחלקת ההגבלים העסקיים שלו ב-2022 כדי להתמודד ברצינות עם מונופולים בתחום הטכנולוגיה והתקשורת.
במקביל, גם TikTok נמצאת תחת אש, כאשר משרד המשפטים הגיש נגדה תביעה בטענה להפרת חוקי פרטיות ילדים. לפי התביעה, הפלטפורמה אספה מידע מילדים מתחת לגיל 13 ללא הסכמה מתאימה, אפילו כשהשתמשו ב"מצב ילדים".