החלטה עסקית שגויה של יצרנית הרכב החשמלי טסלה (Tesla) עלתה לה במאות מיליוני דולרים. מסמכים משפטיים חדשים שהוגשו לבית המשפט חושפים כי החברה דחתה הצעת פשרה בסך 60 מיליון דולר בתביעת מוות ברשלנות, שבסופו של דבר הסתיימה בפסק דין דרמטי שחייב אותה לשלם סכום עתק של 243 מיליון דולר, פי ארבעה מהסכום שהוצע לה במקור.

הפרשה עוסקת בתאונה קטלנית שהתרחשה בשנת 2019, במהלכה רכב טסלה מודל S שנסע באמצעות מערכת הסיוע לנהג Autopilot, התנגש ברכב חונה. בתאונה נהרגה אישה ובן זוגה נפצע באורח קשה. משפחות הקורבנות הגישו תביעה נגד החברה, ובמהלך ההליכים המקדימים הציעו עורכי דינן לסיים את התיק בהסדר פשרה של 60 מיליון דולר. טסלה, בצעד שמעיד על ביטחון עצמי מופרז, סירבה להצעה.
S.D. Fla. 21-cv-21940 dckt 000534_000 filed 2025-08-01 by CNBC.com
לדברי ברט שרייבר, עורך הדין המייצג את משפחות הקורבנות, טסלה לא רק דחתה את ההצעה, אלא גם הגישה הצעה נגדית נמוכה באופן משמעותי, שהיוותה "שבריר קטן מפסק הדין ושבריר מהדרישה שלנו". יתרה מכך, טסלה התנתה את הצעתה בדרישה לחתימה על הסכם סודיות (NDA), תנאי שהלקוחות שלו לא היו מעוניינים בו כלל. ההחלטה ללכת למשפט התבררה כטעות קריטית, כאשר חבר המושבעים במיאמי מצא את טסלה אחראית וחייב אותה בתשלום פיצויים עונשיים וכלליים בסך 243 מיליון דולר.

המקרה מספק הצצה נדירה לאופן שבו טסלה מנהלת את ההליכים המשפטיים הרבים המתנהלים נגדה בנוגע למערכות הסיוע לנהג שלה, Autopilot ו-Full Self-Driving. לאורך השנים, מאות תאונות ועשרות מקרי מוות קושרו למערכות אלו, אך ברוב המקרים החברה הצליחה להימנע מאחריות פומבית. היא עשתה זאת באמצעות השגת הסכמי פשרה חסויים עם קורבנות, או על ידי שכנוע בתי המשפט לדחות את התביעות נגדה.

הפעם, האסטרטגיה האגרסיבית של טסלה נכשלה באופן מהדהד. הסירוב לשלם סכום משמעותי אך סביר במסגרת פשרה, וההתעקשות על סודיות, הובילו לתוצאה כואבת הרבה יותר, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה תדמיתית, כשהיא חושפת את גישתה הבלתי מתפשרת באור הזרקורים של בית המשפט.