חברת הבינה המלאכותית פרפלקסיטי (Perplexity), סטארט-אפ שצובר תאוצה אך גם מייצר כותרות שנויות במחלוקת, ביצעה מהלך מפתיע במיוחד, הגשת הצעה רשמית לרכישת הדפדפן הפופולרי בעולם, גוגל כרום, תמורת סכום דמיוני של 34.5 מיליארד דולר. המספר הופך לתמוה אף יותר כאשר לוקחים בחשבון ששווי השוק של פרפלקסיטי עצמה עומד על כ-18 מיליארד דולר בלבד.

ההצעה, שנראית על פניה מופרכת, קיבלה אישור רשמי. דימיטרי שבלינקו, מנהל העסקים הראשי של פרפלקסיטי, אישר לסוכנות הידיעות בלומברג כי ההצעה אמיתית לחלוטין. לדבריו, במידה וגוגל תסכים, פרפלקסיטי מתחייבת להשקיע 3 מיליארד דולר נוספים בכרום ובפרויקט הקוד הפתוח כרומיום במהלך השנתיים הקרובות. כדי להפיג את הספקות לגבי יכולת המימון, הדגיש שבלינקו כי "מספר קרנות השקעה גדולות" כבר הסכימו לממן את העסקה במלואה, מה שמעניק להצעה חותמת של לגיטימיות, גם אם הכסף עדיין לא נמצא בקופת החברה.
עם זאת, קשה להתעלם מהעובדה שהמהלך כולו נראה כמו תרגיל מתוחכם ביחסי ציבור. גוגל (Google) מעולם לא הציעה את כרום למכירה, והסיכוי שתסכים למכור את אחד הנכסים האסטרטגיים והמשפיעים ביותר שלה, במיוחד למתחרה ישירה בתחום החיפוש, הוא אפסי. מעבר לכך, הערכות שווי גורסות כי הדפדפן שווה הרבה יותר מהסכום "הזעום" שהוצע.

אז מדוע פרפלקסיטי עושה זאת? ייתכן שהתשובה נעוצה ברקע הרגולטורי. בשנה האחרונה, משרד המשפטים האמריקאי (DoJ) קבע כי גוגל מחזיקה במונופול בתחום החיפוש, ואחת ההמלצות שהועלו הייתה לחייב אותה למכור את דפדפן כרום כדי "ליישר את מגרש המשחקים" התחרותי. למרות שגוגל לא אולצה לעשות זאת עדיין, עצם הדיון פתח פתח לספקולציות וליצירת כותרות. פרפלקסיטי אינה היחידה שמביעה עניין; דיווחים קודמים הצביעו על כך שגם חברת OpenAI בוחנת אפשרות דומה.
מבחינת גוגל, התגובה הייתה צפויה. מנהל כרום טען בעבר כי מכירה כזו אינה אפשרית בשל התלות ההדדית העמוקה בין הדפדפן לשאר שירותי המערכת האקולוגית של גוגל. בשורה התחתונה, הצעתה של פרפלקסיטי היא ככל הנראה לא יותר מניסיון נועז לתפוס את אור הזרקורים.