ענקית הטכנולוגיה מקופרטינו, אפל (Apple), ידועה ביכולתה לא רק להצטרף לשוק קיים, אלא להגדיר אותו מחדש. מהאייפוד ששינה את עולם המוזיקה ועד האייפון שהמציא את הסמארטפון המודרני, האסטרטגיה תמיד הייתה ברורה: לא להיות ראשונים, אלא להיות הטובים ביותר ולהציב סטנדרט חדש. אולם, נראה שההשקה הגדולה הבאה של החברה, האייפון המתקפל הראשון, עומדת לשבור את התבנית המוכרת הזו. על פי דיווחים אחרונים, המכשיר המצופה צפוי להגיע לשוק בסוף השנה הבאה, כשהוא נכנס לזירה שכבר נשלטת על ידי יריבתה הגדולה, סמסונג, מזה כשבע שנים.
אייפון מתקפל – לא מהפכה, אלא אבולוציה מחושבת
בניגוד להשקות עבר, הפעם אפל לא תציג קונספט פורץ דרך. הדיווחים מצביעים על כך שהאייפון המתקפל יאמץ עיצוב דמוי "ספר", בדומה לסדרת ה-Galaxy Z Fold של סמסונג. יתרה מכך, נראה שאפל תסתמך על רכיבים מרכזיים מהמתחרה הקוריאנית, כולל מסכי ה-OLED המתקפלים מבית סמסונג.

המשמעות היא שהחברה שרגילה להוביל, תמצא את עצמה הפעם בתפקיד העוקבת, כשהיא נכנסת לשוק בשל ובוגר יחסית. סמסונג כבר עשתה את העבודה הקשה של חינוך השוק, התמודדות עם "מחלות ילדות" טכנולוגיות ושיפור מתמיד של המוצר. אפל, למעשה, מגיעה למסיבה אחרי שהכלים כבר נשטפו והשולחן ערוך.
היתרון הברור: כוח המותג והביקוש האדיר
אז מדוע שאפל תוותר על הכתר החדשני שלה? התשובה נמצאת בכוח העצום של המותג שלה ובנאמנות הבלתי-מעורערת של לקוחותיה. במשך שנים, מיליוני משתמשי אייפון ברחבי העולם הביטו מהצד בשוק המתקפלים, כשהם תוהים מתי גם הם יוכלו להצטרף לפורמט החדשני מבלי לנטוש את המערכת האקולוגית של אפל. הביקוש הכבוי הזה הוא קלף מנצח שאפל מודעת לו היטב.
החברה מהמרת על כך שברגע שתניח על המדף אייפון מתקפל עם סמל התפוח, הוא יהפוך להצלחה מסחררת, גם אם אינו מביא עמו בשורה טכנולוגית מסעירה. עוצמת השיווק של אפל, בשילוב עם קהל הלקוחות השבוי, עשויה להפוך אותה לשחקנית דומיננטית בשוק המתקפלים תוך חודשים ספורים בלבד. זה כמובן אם לצד המוצר יודבק מחיר אטרקטיבי מספיק שיזיז את המחט מסדרת האייפון הרגילה.
שיפורים במקומות הנכונים
אף על פי שהעיצוב הכללי לא צפוי להיות מהפכני, אפל לא תשיק מוצר שאינו מלוטש. על פי הדיווחים, מהנדסי החברה מתמקדים בפתרון נקודות התורפה המרכזיות של מכשירים מתקפלים קיימים. המטרה היא להפוך את קמט הקיפול במרכז המסך הפנימי לכמעט בלתי נראה, ולשפר באופן דרמטי את מנגנון הציר (Hinge) כדי שיהיה עמיד ואמין יותר. בנוסף, מערכת ההפעלה הבאה, iOS, צפויה לכלול תכונות תוכנה ייעודיות שינצלו את מלוא הפוטנציאל של המסך הגדול והמתקפל.
עם תג מחיר צפוי של לא פחות מ-2,000 דולר, אפל צופה לעצמה מנוע צמיחה משמעותי להכנסות, גם אם היקף המכירות הראשוני לא ישבור שיאים. בסופו של דבר, כניסתה של אפל לשוק המתקפלים היא אולי לא פריצת הדרך החדשנית לה הורגלנו, אבל היא בהחלט צפויה להיות רגע מכונן עבור התעשייה כולה.