שנה בדיוק לאחר שאפל (Apple) הציגה חזון גרנדיוזי לבינה מלאכותית בכנס המפתחים שלה ה-WWDC 2024, שניים מהבכירים החשובים בחברה, ראש תחום התוכנה קרייג פדריגי וראש השיווק גרג ג'וזוויאק, התיישבו לשיחה גלויה כדי להסביר מה השתבש, ומדוע העתיד שהובטח עדיין לא כאן.
הרושם בכנס המפתחים האחרון היה ברור: רוח הרפאים של סירי, או ליתר דיוק, של ההבטחות הגדולות לגביה, ריחפה מעל האירוע. התכונות המרשימות ביותר שהוצגו בשנה שעברה, אלו שהיו אמורות להפוך את סירי לעוזרת אישית אמיתית שמבינה הקשר מתוך מה שקורה על המסך, פשוט נעלמו. בשיחה עם ג'ואנה סטרן מהוול סטריט ג'ורנל (שלא כמו בראיונות אחרים, ממש לא היתה מלטפת – וטוב שכך!), הבכירים מודים שהכישלון נבע מבעיות איכות. "היה לנו קוד אמיתי שידענו להדגים, אבל הוא לא התגבש לרמת האיכות שנדרשה לנו", הסביר פדריגי.

אז מה קרה לסירי החכמה?
התשובה, על פי פדריגי, היא דרמטית: אפל נאלצה לחזור לשולחן השרטוטים. "אנחנו עובדים על ארכיטקטורה בסיסית חדשה לחלוטין עבור סירי", הוא אומר, ומסביר שהיכולות שהודגמו ישולבו בה בעתיד, לצד יכולות נוספות. עם זאת, נראה שהחברה למדה את הלקח מהבטחות השווא של השנה שעברה. כשנשאל על פרטים ולוחות זמנים, פדריגי סירב בתוקף. "אני מת על ההתלהבות מהתוכניות העתידיות שלנו, אבל זה בדיוק מה שאנחנו לא רוצים לעשות כרגע – ליצור ציפיות שגויות".

"אין צורך למהר רק כדי להיות ראשונים"
הביקורת כלפי אפל אינה נוגעת רק לסירי, אלא לאסטרטגיית ה-AI הכללית שלה, שנראית מפגרת אחרי המתחרות. מדוע חברה עם משאבים בלתי מוגבלים לא מצליחה לספק את הסחורה? "הדברים האלה דורשים עבודה קשה", טען פדריגי. "אין צורך למהר החוצה עם התכונות הלא נכונות והמוצר הלא נכון, רק כדי להיות ראשונים".
בכירי אפל מגנים גם על ההחלטה לשלב טכנולוגיה של חברת OpenAI בתוך מערכת ההפעלה החדשה. לטענתם, אין בכך הודאה בנחיתות. "נמשיך לבנות את היכולות של המודלים שלנו", אמר פדריגי, "אבל אנחנו רואים שאנשים אחרים עושים דברים מרגשים עם המודלים שלהם, ואנחנו רוצים להבטיח שללקוחות שלנו תהיה גישה לטוב ביותר מכל העולמות".

הוא השווה את המצב הנוכחי לימיו הראשונים של האינטרנט, והסביר שכמו אז, איש לא ציפה מאפל לפתח מנוע חיפוש או אתר מסחר משלה. תפקידה, אז והיום, הוא להנגיש את הטכנולוגיה, ולא בהכרח לייצר כל שירות בעצמה.
צפו בראיון המלא:
בסיום הראיון, כשנשאלו אם מדובר באחת התקופות המאתגרות בתולדות החברה, שלף ג'וזוויאק ציטוט של סטיב ג'ובס: "'מה שאנחנו צריכים לעשות זה ליצור את המוצרים הנכונים ולספר עליהם לאנשים. אם נעשה את זה, כל השאר יסתדר'". המסר ברור: גם אם הדרך ארוכה ורצופת מהמורות, באפל מאמינים שהם עדיין על המסלול הנכון.