אפל צפויה להוסיף בקרוב מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית לדפדפן ספארי במכשירי iPhone, iPad ו-Mac, כך נחשף בעדות של בכיר החברה אדי קיו במסגרת משפט ההגבלים העסקיים נגד גוגל. אמנם מנועי ה-AI החדשים לא יהיו ברירת המחדל, אך עצם שילובם מהווה שינוי אסטרטגי משמעותי בדרך שבה אפל רואה את עתיד החיפוש ברשת.
אחרי שנים שבהן ברירת המחדל הייתה ברורה, אפל (Apple) מתכוננת לערער על ההגמוניה של גוגל (Google) במנועי החיפוש. החברה צפויה לשלב מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית ישירות בדפדפן ספארי, צעד שמסמן את כוונתה לפתוח את זירת החיפוש לשחקנים חדשים ולשנות את האופן שבו משתמשים מוצאים מידע.

בין המועמדים לשילוב ניתן למצוא שמות חדשים בזירה כמו Perplexity ו-Anthropic (קלוד), שפועלים במודל שונה מהחיפוש המסורתי: במקום להציג רשימות קישורים, המערכות הללו מציעות תשובות ישירות, שיחות טבעיות וחוויית שימוש מהירה יותר. המגמה הזו עולה בקנה אחד עם שינוי נרחב בהרגלי השימוש של גולשים – רבים מהם כבר היום פונים למערכות מבוססות AI לפני שיפתחו את גוגל או בינג.
אך מאחורי הקלעים מדובר גם במהלך כלכלי מובהק. אפל הרוויחה לאורך השנים סכומים עתק מהסכם עם גוגל, שבמסגרתו הוגדרה כשותפה עיקרית לקבלת נתח מהכנסות החיפוש. אם יותר ויותר משתמשים יבחרו לעבור לחיפוש מבוסס בינה מלאכותית, גם ההכנסות האלה עלולות להיפגע – אלא אם אפל תדע לשכפל את המודל הזה מול שחקנים חדשים.

מעבר לכך, עיתוי המהלך אינו מקרי. גוגל מצויה כעת בעיצומו של מאבק משפטי מתוקשר מול רגולטורים בארה״ב, בטענה כי היא פועלת כמונופול בתחום החיפוש. אם ההסכמים הקיימים בין אפל לגוגל יידרשו לבחינה מחודשת או יבוטלו, אפל תידרש לאלטרנטיבה שתשמר את מעמדה כשער מרכזי לעולם החיפוש – והבינה המלאכותית מציעה לה בדיוק את זה.
לצד השילוב הצפוי בספארי, אפל כבר עשתה צעד דומה באינטגרציה של ChatGPT לתוך סירי, כחלק ממהלך רחב תחת השם Apple Intelligence. ההיגיון ברור: במקום לפתח מערכות חיפוש עצמאיות, אפל בוחרת לחבור לשחקנים הטכנולוגיים החדשניים ביותר, ולהציב אותם בקדמת הממשק שלה.
עם פתיחת שוק החיפוש למתחרים מבוססי בינה מלאכותית, ייתכן שבעתיד הלא רחוק השאלה “מה ברירת המחדל שלך?” תהפוך לדיון פתוח באמת. אפל, כך נראה, כבר מתכוננת ליום שבו גוגל לא תהיה עוד התשובה האוטומטית.