פרסומת של גוגל (Google) ששודרה בסופרבול ונועדה להציג את יתרונות הבינה המלאכותית שלה הפכה לשיחת היום – אך לא מהסיבות הנכונות. במקום להדגיש את היכולות המרשימות של מערכת ה-AI החדשה של החברה, הפרסומת העלתה מחדש את הדיון על חוסר הדיוק של טכנולוגיה זו, בעקבות טענה שגויה בנוגע לגבינת גאודה.
![](https://theverifier.co.il/wp-content/uploads/2025/02/Screenshot-2025-02-09-at-13.47.07-1024x575.webp)
המספרים לא מסתדרים
הקמפיין של גוגל, שכלל 50 סרטונים ייחודיים עבור כל אחת ממדינות ארצות הברית, הציג עסקים מקומיים המשתמשים בבינה המלאכותית של החברה. אחד מהם היה Wisconsin Cheese Mart, חנות גבינות מוויסקונסין, שבה בעל החנות ביקש מ-Gemini, מודל ה-AI של גוגל, לנסח תיאור עבור גבינת גאודה. עם זאת, הגרסה הראשונה של הפרסומת כללה טענה לא נכונה: "גאודה היא אחת הגבינות הפופולריות בעולם ומהווה 50 עד 60 אחוזים מצריכת הגבינה העולמית".
![](https://theverifier.co.il/wp-content/uploads/2025/02/GilZozfXsAAeqBo-1024x572.webp)
מי שחשף את הטעות היה הבלוגר נייט הייק, שהגיב עליה ברשת החברתית X בציניות: "צ'דר ומוצרלה היו רוצים לומר משהו בנושא". מומחים בתעשיית החלב הבהירו במהרה כי המספרים שצוינו אינם נכונים בעליל. על פי נתוני משרד החקלאות האמריקאי, הגבינות הפופולריות ביותר בארה"ב הן מוצרלה, בעיקר בזכות השימוש הנרחב שלה בפיצות, ולאחריה צ'דר וגבינות שמנת. גאודה, לעומת זאת, כלל לא נכנסה לרשימת עשרת הגבינות הנצרכות ביותר.
גוגל מתקנת, בשקט
בתגובה ראשונית, נשיא חטיבת הענן של גוגל, ג'רי דישלר, הגן על הנתונים ואמר כי המידע מגיע ממקורות שונים ברחבי הרשת. אולם לאחר מספר ימים, ללא כל הודעה רשמית, גוגל ערכה את הפרסומת והסירה את הטענה השגויה. גם Wisconsin Cheese Mart עדכנה את האתר שלה בהתאם. כעת, התיאור בפרסומת המעודכנת כולל את המשפט הכללי יותר: "גאודה, גבינה הולנדית, היא אחת הגבינות הפופולריות בעולם" – ללא נתונים מספריים.
![](https://theverifier.co.il/wp-content/uploads/2025/02/Screenshot-2025-02-09-at-13.36.35-png.webp)
לצד הטעות של ג'מיני, גם עניין החלפת הוידאו החל להצית דיון בפני עצמו שכן, גוגל מרשה לעצמה את מה שהיא לא מרשה לאחרים. כך נראה כי למרות החלפת הוידאו, נתוני הסרטון נשארו אותו דבר – כלומר עדיין נראה שהסרטון הועלה לפני 5 ימים ולא באותו הרגע, וכך גם מספרי הצפיות ושאר הסטטיסטיקות.
![](https://theverifier.co.il/wp-content/uploads/2025/02/Screenshot-2025-02-09-at-13.41.00-png.webp)
האירוע הזה מצטרף לשורה של מקרים שבהם כלי בינה מלאכותית, כולל אלה של חברות טכנולוגיה מובילות שהציגו מידע שגוי. חוקר ה-AI גארי מרקוס ציין השבוע כי ChatGPT עדיין מתקשה במשימות בסיסיות כמו זיהוי נכון של תנועות באנגלית או רשימת 50 המדינות בארצות הברית בניסיון אחד. נראה שגם אחרי שנים של פיתוחים והבטחות, הבינה המלאכותית עדיין רחוקה משלמות – ולעיתים גם מגבינה טובה.