טסלה (Tesla) חשפה היום (שישי, 10.1) בסין את הגרסה המחודשת של המודל Y, המכונה פנימית בשם הקוד "ג'וניפר", יממה בלבד לאחר שתמונות ללא הסוואה של הרכב דלפו לרשת. הרכב החשמלי הפופולרי של החברה עובר מתיחת פנים משמעותית שכוללת שיפורים בביצועים, בנוחות ובעיצוב, במה שנראה כניסיון של טסלה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי התחרותי.
הגרסה החדשה של המודל Y מציגה שיפורים מרשימים בטווח הנסיעה: 719 ק"מ בתקן הסיני (CLTC) בדגם הדו-מנועי עם גלגלי 19 אינץ', שיפור של כ-30 ק"מ לעומת הדגם הקודם. עם גלגלי 20 אינץ', הטווח עומד על 662 ק"מ, בעוד שגרסת ההנעה האחורית הבסיסית מציעה טווח של 593 ק"מ או 559 ק"מ, בהתאם לגודל הגלגלים.
הביצועים השתפרו משמעותית: הגרסה החזקה מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות, לעומת 4.9 שניות בדגם היוצא, ואילו גרסת ההנעה האחורית משלימה את המשימה ב-5.9 שניות. מעניין לציין שטסלה טרם חשפה גרסת פרפורמנס, בדומה לאסטרטגיה שננקטה עם השקת המודל 3 המחודש.
בחזית, הרכב מציג שינוי עיצובי משמעותי עם פס תאורה בסגנון הסייברטראק ומצלמה חדשה בפגוש הקדמי. העיצוב החדש כולל חרטום מעודן יותר, ללא ה"שפה" הבולטת שאפיינה את הדגם הקודם. המצלמה הקדמית החדשה צפויה לשפר את דיוק מערכת הנהיגה האוטונומית, אם כי הדבר מעלה שאלות לגבי יכולות האוטופיילוט בדגמים הישנים יותר.
בתא הנוסעים, טסלה בחרה בגישה מאוזנת: ההגה נשאר עגול, בניגוד לספקולציות על אימוץ ההגה המרובע של הסייברטראק. ידית ההילוכים הוסרה, אך להבדיל מהמודל 3 המחודש, ידית האיתות נשארה במקומה – החלטה שתשמח רבים מהמבקרים שהתלוננו על הסרת הידיות במודל 3.
הרכב מקבל שורת שיפורי נוחות משמעותיים: מסך חדש למושב האחורי, תאורת אווירה מתכווננת, ומושבים אחוריים חשמליים הנשלטים מתא המטען. טסלה מכנה את המושבים החדשים "אנטי-גרביטי", אם כי טרם הובהר מה בדיוק משמעות השם. המושבים כוללים גם אוורור מובנה לנוחות מרבית.
אחד השיפורים המשמעותיים הוא הזכוכית האקוסטית החדשה, שמפחיתה משמעותית את רעשי הרקע בתא הנוסעים. שיפור זה, שכבר הוכיח את עצמו במודל 3 המחודש, צפוי להפוך את הנסיעה לשקטה ונעימה יותר.
בסין, טסלה מציעה גרסת השקה מיוחדת עם אלמנטים עיצוביים ייחודיים וסימוני "Launch Series" – מהלך שטרם נראה בשוק האמריקאי עבור מודל Y ו-3. המסירות הראשונות מתוכננות למרץ, בכפוף לאישורים רגולטוריים.
עבור השוק האמריקאי, התמונה מורכבת יותר. המכסים החדשים על רכבים המיוצרים בסין צפויים לעכב משמעותית את השקת הדגם בארה"ב, בדומה לעיכוב שחוו עם השקת מודל 3 המחודש. מצב זה מדגיש את המתיחות הגוברת ביחסי הסחר בין המדינות ואת השפעתה על תעשיית הרכב.
העדכון מגיע בזמן קריטי עבור טסלה, שסיימה את 2024 עם ירידה במכירות – לראשונה מאז 2011, כשהחברה ייצרה רק את הרודסטר. הנתון מדאיג במיוחד לאור העובדה שהשוק העולמי לרכב חשמלי המשיך לצמוח. טסלה מקווה שהשדרוגים המשמעותיים במודל Y, הדגם הנמכר ביותר שלה, יסייעו להחזיר את הצמיחה למסלולה ולשמר את מעמדה כיצרנית הרכב החשמלי המובילה בעולם.