fbpx

גוגל הקדימה את OpenAI – אבל כולם מדברים על SearchGPT

גוגל הקדימה את OpenAI בחיפוש חי, אבל הפוקוס נשאר על GPT – מה הסיבה?

מאת אלדד מטמון | Eldad Matmon
תמונה: Google

ביום חמישי האחרון, גוגל (Google) השיקה את יכולות החיפוש בזמן אמת בפלטפורמת הבינה המלאכותית שלה, Gemini. כמה שעות לאחר מכן הגיבה OpenAI עם SearchChatGPT, ולמרות שגוגל "הייתה קודם", השיח העיקרי היה סביב הפיצ'ר החדש של GPT – וזה די ברור למה.

בניגוד ל-SearchGPT החדש הפונה ישירות לצרכנים, הכלי החדש של גוגל מאפשר למפתחים לשלב נתונים עדכניים באפליקציות המתבססות על הבינה המלאכותית שלהם, תוך שמירה על גישה למקורות מהימנים. גוגל עיצבה את השירות כך שישתלב היטב בתהליכי פיתוח, ומאפשרת לו להרחיב את גמישות השימוש בתוכנות מבוססות בינה מלאכותית. “אנחנו מתמקדים באפשרות להוסיף חיפושים מדויקים ושימושיים ישירות לתהליכי עבודה של מפתחים,” אמר לוגן קילפטריק, מנהל מוצר בגוגל. “מה שייחודי לנו זה היכולת להנגיש מידע גלובלי בקלות דרך החיפוש.”

תמונה: Google

השירות מוצע למפתחים במחיר של 35 דולר לכל 1,000 שאילתות, והוא מופעל על ידי מערכת שליפה דינמית אשר מתאימה את עצמה בהתאם לאופי השאילתה. כל שאילתה מקבלת ציון בין 0 ל-1 – כך למשל, שאילתות עדכניות כמו חדשות יקבלו ציון גבוה (0.97), בעוד ששאילתות יצירתיות יותר יקבלו ציון נמוך (0.13). המערכת החכמה הזו מאפשרת לגוגל לשמור על איזון בין מהירות לדיוק, תוך שהיא מציעה פתרון חסכוני למפתחים המסתמכים על תכנים עדכניים.

Ad image

שוק החיפוש משנה כיוון

הבחירה של גוגל להרחיב את Gemini עם גישה לחיפוש מתוזמן היטב על רקע התחרות הגוברת בעולם החיפוש. עם הכנסות שיא שהגיעו ל-49.4 מיליארד דולר מפרסום בפלטפורמת החיפוש ברבעון השלישי, גוגל מצויה בלחץ מתמיד לשמר את מעמדה מול מתחרותיה. לאור ההשקעות האדירות שנדרשות לתחזוק מערכות חיפוש מתקדמות, כולל מערכת חדשה זו, עתידה של גוגל בשוק תלוי בהמשך פיתוחים חדשניים מסוג זה.

גוגל ו-OpenAI חתמו על הסכמי רישוי עם גופי חדשות בינלאומיים, אם כי תנאי ההסכמים נשארו חסויים. עם זאת, מספר מוציאים לאור, כמו הניו יורק טיימס, הגישו תביעות משפטיות נגד מערכות בינה מלאכותית בטענה לשימוש בתכניהם ללא רשות.

המירוץ לחיפוש עם בינה מלאכותית רק מתחיל

שרסטה באסו מליק, מנהלת מוצר בגוגל, הצהירה כי גוגל מתכוונת להשתמש ב-Gemini ובחיפוש שלה בדרכים חדשות ומגוונות. לדבריה, בעתיד יכולות החיפוש יהפכו לחלק בלתי נפרד ממגוון הממשקים של החברה, כולל Gemini API ו-AI Studio, ואולי אף יהיו מובנים ישירות במודלים של Gemini עצמם.

עם ההכרזה, נראה כי גוגל בנתיים שומרת על מעמדה בזירת החיפוש מבוסס הבינה המלאכותית, לפחות לזמן הקרוב. אולם, עם השקת ChatGPT Search שעות לאחר מכן, השוק הולך ומתקרב למצב של תחרות חסרת תקדים. OpenAI מציעה לצרכנים גישה ישירה, בעוד שגוגל מתמקדת במפתחים ובביסוס התשתית שלה. Microsoft, ששואפת לנצל את היתרון האסטרטגי שלה כמשקיעה גדולה ב-OpenAI, מציבה אף היא אתגרים חדשים לגוגל.

האם המהלך של גוגל יבטיח לה את המקום המוביל בשוק המשתנה? רק הזמן יגיד, אבל דבר אחד בטוח – המאבק על עתיד החיפוש מתחיל להתחמם.

שתפו כתבה
עורך ראשי
עקוב:
ממקימי האתר ועורך ראשי | מעל לעשור בעולם ההייטק ובעל ניסיון רב בכתיבה טכנולוגית, לצד הופעות טלוויזיוניות ב׳סוגר עניין׳ עם שי גולדן בערוץ 13.