מטא (Meta) חושפת צעד מפתיע שמטרתו להפחית את התלות בגוגל ובמיקרוסופט. חברת הטכנולוגיה מובילה את פיתוחו של מנוע החיפוש החדש של מטא, מבוסס בינה מלאכותית, שאמור לשנות את אופן חיפוש המידע עבור המשתמשים ברשתות החברתיות שלה. בשורה זו מגיעה בדיווח מאתר החדשות The Information, שציין כי צוות הפיתוח של מטא עוסק בפרויקט זה כבר קרוב לשמונה חודשים, עם מטרה ברורה: להקים מאגר נתונים שישמש את ה-AI chatbot שלה.
כיום, צ’טבוט Meta AI, המשתלב באינסטגרם, בפייסבוק ואפילו בוואטסאפ, נשען על נתוני גוגל ומיקרוסופט בנוגע לאירועים חדשותיים ועדכניים. אלא שהתלות הזאת עומדת להשתנות: המטה העסקי של מטא מתכנן פלטפורמת חיפוש שתאפשר לה להיות עצמאית ולא להישען על מתחרותיה הגדולות.
בחודשים האחרונים, נצפתה פעילות אינטנסיבית של זחלן הרשת של מטא, החורש את הרשת לצורך איסוף מידע. בעזרת נתונים אלה, צוברת החברה את הכלים להקמת מנוע החיפוש העצמאי שלה. המהלך דומה במובנים מסוימים למאמציה של אפל לפיתוח כלי חיפוש במרחב האפליקציות שלה, ולשאיפה להתחרות בגוגל בתחום הזה, לאחר שפיתחה נתוני מיקום עצמאיים שיכולים להתחרות גם בגוגל מפות.
כמו כן, דווח לאחרונה כי מטא ורויטרס החלו בשיתוף פעולה. המהלך מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך בניית המידע הדרוש למנוע החיפוש החדש של מטא. העסקה, אשר נחתמה לטווח ארוך, תאפשר למטא להעשיר את הצ’טבוט שלה במאמרים וכתבות חדשותיות, ובכך להגביר את יכולותיו להעניק למשתמשים מענה אמין ומעודכן. הצ’טבוט החדש ישתמש בכתבות רויטרס כמקור ראשון להתעדכנות, וכך יוכל לצמצם את הצורך בהסתמכות על מקורות חיצוניים נוספים.
המגמה הזו אינה ייחודית למטא. גם חברות כמו OpenAI ו-Perplexity AI מתקדמות עם פיתוחים דומים של מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית. OpenAI, לדוגמה, הודיעה על פיתוח מנוע חיפוש בשם SearchGPT, בעוד Perplexity מתמודדת עם תביעות מצד News Corp וגורמים נוספים על השימוש במידע עיתונאי במסגרת מנוע החיפוש שלה.