בדרך למהפכה טכנולוגית? קוואלקום ואינטל במגעים לעסקת ענק | The Verifier
תמונה: Qualcomm

בדרך למהפכה טכנולוגית? קוואלקום ואינטל במגעים לעסקת ענק

קוואלקום שוקלת לרכוש את אינטל בעסקת ענק שתשנה את מאזן הכוחות בתעשיית השבבים ותציב אתגר חדש לאנבידיה.

מאת אלדד מטמון | Eldad Matmon

על פי דיווח בוול סטריט ג’ורנל, קוואלקום (Qualcomm), חברת השבבים המובילה מסן דייגו, והמובילה בשוק הסמארטפונים, פנתה לאחרונה לאינטל (Intel) בהצעה לרכישת החברה, מהלך שעשוי להפוך לאחת העסקאות הגדולות והמשמעותיות ביותר בתעשיית הטכנולוגיה בשנים האחרונות. אינטל, שפעם הייתה חברת השבבים הגדולה בעולם, מתמודדת עם משבר חמור, כשהמניה שלה איבדה כ-60% משוויה מתחילת השנה, וכיום החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-90 מיליארד דולר. לעומת זאת, קוואלקום נהנית מעלייה מתמשכת, עם שווי שוק המוערך בכ-185 מיליארד דולר.

העסקה הפוטנציאלית עשויה לאפשר לקוואלקום להרחיב את פעילותה לשוק המחשבים האישיים והשרתים, בהם אינטל שומרת על נוכחות משמעותית, ולמצב אותה כמתחרה חזקה בתחום שבבי ה-AI. עם זאת, מדובר במהלך שמעורר חששות רבים, כולל בדיקות רגולטוריות צפויות בארה”ב, סין ומדינות נוספות, במיוחד לאור גודלה של העסקה והשפעתה על השוק.

Ad image

מהלך שמחזק את מעמדה של קוואלקום

קוואלקום, שבעיקרה מספקת שבבים לסמארטפונים, מתמודדת בשנים האחרונות עם תחרות גוברת בתחום השבבים למחשבים ושרתים. רכישת אינטל יכולה להעניק לה דריסת רגל בשוק שבו היא לא פועלת כיום, ולאפשר לה להתמודד מול ענקיות כמו אנבידיה (Nvidia). במקביל, אינטל, שמנסה לשקם את מעמדה בשוק לאחר אובדן ההובלה ל-TSMC ולאנבידיה, עשויה לראות בעסקה הזו כגלגל הצלה.

על אף הפוטנציאל הגדול, המגעים עדיין נמצאים בשלבים מוקדמים, ואין ודאות שהעסקה תצא לפועל. גם אם יגיעו הצדדים להסכמה, העסקה צפויה לעבור בדיקות מחמירות מצד הרגולטורים, שעלולים לדרוש מקוואלקום למכור חלקים מאינטל כדי לעמוד בתנאים הנדרשים.

השפעה על השוק הישראלי

המיזוג הפוטנציאלי בין קוואלקום לאינטל עשוי להשפיע גם על מרכזי הפיתוח של אינטל בישראל, בעיקר בחיפה ופתח תקווה, בהם מתבצעות פעילויות ליבה של אינטל בתחום השבבים למחשבים ותקשורת. עבור קוואלקום, מרכזי הפיתוח האלו עשויים להוות נכסים חשובים שיתרמו להרחבת פעילותה בתחומים חדשים.

עם שווי שוק כולל שמציב את קוואלקום ואינטל יחדיו בעמדה אסטרטגית ייחודית, המהלך עשוי לערער את ההגמוניה של מתחרות כמו אנבידיה בשוק ה-AI. יחד עם זאת, מורכבויות רגולטוריות ותרבויות ארגוניות שונות עלולות להקשות על הצלחת המיזוג.

שתפו כתבה
מאת אלדד מטמון | Eldad Matmon עורך ראשי
עקוב:
ממקימי האתר ועורך ראשי | מעל לעשור בעולם ההייטק ובעל ניסיון רב בכתיבה טכנולוגית, לצד הופעות טלוויזיוניות ב׳סוגר עניין׳ עם שי גולדן בערוץ 13.