שליטה באייפד באמצעות העיניים; אפל מציגה תכונות נגישות חכמות יותר | The Verifier
תמונה: אפל

שליטה באייפד באמצעות העיניים; אפל מציגה תכונות נגישות חכמות יותר

מאת אלדד מטמון | Eldad Matmon

לרגל היום הבינלאומי למודעות בנושא מוגבלויות שיחול מחר (16.5), אפל (Apple) חושפת היום תכונות נגישוּת חדשות שצפויות להגיע למוצריה עד סוף שנת 2024. התכונות החדשות נועדו לשפר את חוויית השימוש עבור משתמשים עם עיוורון או לקות ראייה, חירשות או קשיי שמיעה, וכן משתמשים עם מוגבלויות פיזיות.

שליטה במכשיר באמצעות העיניים – Eye Tracking

תכונת ה-Eye Tracking מאפשרת למשתמשים לשלוט במכשיר שלהם באמצעות עיניהם בלבד. התכונה החדשה תאפשר למשתמשים למעשה לגלול, לבחור, להקליד ולעשות עוד מגוון פעולות באמצעות העיניים בלבד.

- תוכן שיווקי -
Ad image
תמונה: צילום מסך מתוך סרטון נגישות של אפל

שילוב התכונה החדשה יאפשר יותר עצמאות לאנשים עם מוגבלות פיזית כגון שיתוק או ניוון שרירים.

לאפשר לחירשים לשמוע עם Music Haptics

לקויי שמיעה וחירשים מתקשים לבצע שיחות קוליות או ליהנות מכל דבר המוציא סאונד. פיצ׳ר ה-Music Haptics יאפשר לאותם אנשים לחוות מוזיקה באמצעות משובי רטט. באמצעות מנוע הרטט (Taptic Engine) המכשיר ירטוט בתבניות שונות בהתאם למוזיקה המתנגנת. מה שיאפשר למשתמשים ״לחוש״ את המוזיקה בצורה פיזית.

היכולת החדשה זמינה כבר עבור מיליוני שירים בשירות המוזיקה של אפל ולמפתחים תינתן האפשרות להנגיש את הפיצ’ר החדש גם לשירותי המוזיקה שלהם.

- תוכן שיווקי -

קיצורים קוליים – Vocal Shortcut

תכונת ה-Vocal Shortcuts תאפשר לכם לייצר למעשה קיצורים, בדומה לאפליקציית הקיצורים שקיימת היום במכשירי האייפון והאייפד. באמצעות יצירת קיצור קולי, משתמשים בעלי מוגבלות ראייה יוכלו לתפעל את המכשיר בקלות רבה יותר. כך למשל, בפקודה אחת יוכלו המשתמשים לפתוח אפליקציות, לחייג לאנשי קשר, לשלוח הודעות טקסט ועוד.

כמו כן, אפל תשלב יכולת חדשה של למידה דיבר “לא טיפוסי”, מה שאומר שגם כשאדם אומר את המילה בצורה קצת אחרת ו”לא טיפוסית”, הזיהוי הקולי עדיין יוכל להבין ולהפעיל את הפקודה הנדרשת. התכונה הזו יעילה במיוחד עבור אנשים עם שיתוק חלקי המשפיע על צורת הדיבור השלהם.

הסוף לבחילה ברכב – Motion Cues

תופעה נפוצה שקורית למשתמשים היא תחושת בחילה הנוצרת לנוסע ברכב בזמן נסיעה. מחקרים מראים כי מחלת תנועה נגרמת בדרך כלל מקונפליקט חושי בין מה שאדם רואה לבין מה שהוא מרגיש, מה שיכול למנוע ממשתמשים מסוימים להשתמש בנוחות באייפון או אייפד בזמן נסיעה ברכב נע.

כדי להקל על התחושה, אפל פיתחה פיצ’ר שלמעשה מייצר נקודות מונפשות על גבי המסך אשר זזות בהתאם לתנועת המכשיר ברכב, מה שיקל על הקונפליקט החושי ויפחית משמעותית את תחושת הבחילה. את הפיצ’ר יהיה ניתן לאפשר אוטומטית או לכבות בכל זמן דרך מרכז הבקרה.

עוד תכונות מגיעות גם ל-CarPlay ו-VisionOS

אפל לא עוצרת באייפון ובאייפד ומביאה עוד תכונות נגישות גם לממשק הרכב ומערכת ההפעלה למשקפי ה-Vision Pro.

תכונות הנגישות שמגיעות ל-CarPlay כוללות בקרת קול, מסנני צבע וזיהוי קול. עם שליטה קולית, משתמשים יכולים לנווט ב-CarPlay ולשלוט באפליקציות עם הקול שלהם בלבד.

תמונה: אפל

עם זיהוי קול, נהגים או נוסעים חירשים או כבדי שמיעה יכולים להפעיל התראות כדי לקבל הודעה על צופרים וסירנות של מכוניות. עבור משתמשים שהם עיוורי צבעים, מסנני צבע הופכים את ממשק CarPlay לקל יותר לשימוש מבחינה ויזואלית, עם תכונות נגישות חזותיות נוספות כולל טקסט מודגש וטקסט גדול.

ב-visionOS אפל משלבת כתוביות חיות ברחבי המערכת כדי שמשתמשים יוכלו לעקוב אחר הדיאלוג המדובר בשיחות חיות ובשמע מאפליקציות.

תמונה: אפל

משתמשי Apple Vision Pro יוכלו גם להעביר את מיקום הכתוביות באמצעות סרגל החלון וכן תתווסף גם תמיכה במכשירי שמיעה נוספים Made for iPhone ומכשירי שמיעה מסוג שבלול. עדכוני נגישות הראייה יכללו תוספת של Reduce Transparency, Smart Invert ו-Dim Flashing Lights למשתמשים בעלי ראייה לקויה, או למי שרוצה להימנע מאורות בהירים ומהבהבים תכופים.

שתפו כתבה
מאת אלדד מטמון | Eldad Matmon עורך ראשי
עקוב:
ממקימי האתר ועורך ראשי | מעל לעשור בעולם ההייטק ובעל ניסיון רב בכתיבה טכנולוגית, לצד הופעות טלוויזיוניות ב׳סוגר עניין׳ עם שי גולדן בערוץ 13.