כחלק מהליכי המשפט בין מפתחת המשחקים Epic Games לבין אפל (Apple) נחשף כי בחברה נמנעו בכוונה מלפתח את שירות ה-iMessage הפופולרי שלה עבור משתמשי אנדרואיד – ״פיתוח השירות למשתמשי אנדרואיד היה מזיק לחברה במקום לעזור לה״ כך נחשף.
׳אפיק׳, מפתחת משחק הפורטנייט, ממשיכה במאבקה מול אפל על מנת להוכיח את המונופול שלה במכשירי החברה. כחלק מכתב התביעה, אפיק חושפת תכתובת דוא״ל ועדויות מעובדי אפל אשר מצביעים על התנהגות מונופוליסטית בכוונה תחילה.
משתמשי אייפון מכירים את הצבעים כחול וירוק באפליקציית iMessage , המסמלים משתמשי אייפון ואת כל השאר – בהתאמה. כש-בועות הטקסט כחולות עבור שני הצדדים, iMessage מזהה שגם בצד השני מותקנת תוכנה זהה, וכשאחד הצדדים ירוק זה מסמל שרק צד אחד משתמש ב-iMessage. למה זה חשוב? באותו זמן שהושק השירות, אפל הייתה בין החלוצות שהשיקו שירות הודעות הפועל על גבי רשת האינטרנט, ואינו כולל עלויות SMS דרך ספקית הסלולר. כלומר, אם שני הצדדים כחולים – שיחת הטקסט היא בחינם (על גבי הרשת) ומאפשרת גם יכולות נוספות שאסמס רגיל לא מאפשר.
על פי העדויות, אפל זיהתה את שירות ה-iMessage שלה כפופולרי במיוחד וניצלה אותו לטובתה. אפל ידעה שאם תפתח את שירות ההודעות עבור מערכת ההפעלה אנדרואיד, הורים רבים יוכלו לקנות לילדיהם מכשירי אנדרואיד מוזלים ועדיין להנות מהשירות. בחלק מתכתובות הדוא״ל אף נאמר כי ״פיתוח iMessage לאנדרואיד רק יזיק לחברה ולא יועיל לה״ – דבר שמרמז באגרסיביות על מניעה מכוונת של נטישת משתמשים ממכשירי החברה למתחרות שלה, וזאת למרות איזכורים רבים בכתב התביעה על כך שלחברה הייתה יכולת לפתח אפליקציה תומכת.
עוד הוסיפה ׳אפיק׳ שמות נוספים של שירותים מבית החברה, שמשרתים את המשתמשים שלה ומהווים עוגנים למניעת נטישת משתמשים – אחד מהם הוא שירות שיחות הוידאו FaceTime אשר פופולרי היום בטאבלטים, סמארטפונים ואפילו מחשבים מבית אפל, ולא קיים על מכשירים שהם אינם מבית החברה.
למרות שהיום יש מגוון רחב יותר של אפשרויות שיחה על גבי רשת האינטרנט, אשר נתמך גם על ידי מספר פלטפורמות, אפיק טוענת כי ההתנהגות המכוונת של אפל בפרטים המוזכרים מעלה היא שיטתית ונועדה למנוע תחרות מול עוגני הצמיחה המרכזיים של החברה.
מה אתם אומרים על הטענה של אפיק? האם היא הגיונית ואכן יכולה להוכיח שאפל מתנהגת כמו מונופול?