fbpx
תמונה: Pixabay

וואטסאפ: אין שינויים בשיתוף המידע עם פייסבוק, רק עדכון על התנהלות מול עסקים

מאת אלדד מטמון | Eldad Matmon

עם כל הסערה על תנאי השימוש החדשים של וואטסאפ (WhatApp) שייכנסו לתוקף ב-8 בפברואר, וואטסאפ יוצאת במלחמת הסברה נגד כל הפרשנויות ואומרת: לא מדובר באישור על העברת המידע לפייסבוק, אלא אישור על כך שמשתמשים מבינים איך אנחנו מנהלים את המידע שלהם. ובכן, זה לא מדוייק.

וואטסאפ החלה להציג הודעה למשתמשיה המעדכנת על תנאי שימוש חדשים שייכנסו לתוקף ב-8 בפברואר 2021. מקורות רבים החלו לפרסם ולומר כי מעכשיו וואטסאפ תתחיל לשתף מידע עם פייסבוק למטרות שונות, ביניהן גם הפקת פרסומות מותאמות למשתמשים. אז המידע הוא נכון בחלקו, אבל הוא ממש לא מעכשיו ויש בזה קצת יותר פרטים.

Ad image
תמונה: צילום מסך

על פי עיקר הדגשים החדשים בהודעה, פייסבוק למעשה מבהירה את קיומו של שירות איחסון חדש שהיא מנגישה לבעלי עסקים שיבחרו להשתמש באינטגרציה עם WhatsApp Business, הגרסה ה"עסקית" של וואטסאפ.  בפוסט שפירסמה החברה כבר באוקטובר 2020 היא הבהירה את ההבדלים בין סוגי השיחות השונים בוואטסאפ, וכיצד ניתן לזהות אותם:

  • כל תקשורת בין וואטסאפ אישי אחד לשני, היא מוצפנת מקצה לקצה, מה שאומר שכל מידע לגבי שיחות טקסט, הודעות קוליות, מדיה ועוד הוא מוצפן ואינו ניתן לצפייה על ידי איש. הדבר תקף גם כשאתם מדברים עם משתמש הפועל דרך האפליקציה העסקית של וואטסאפ, אך זאת כל עוד הוא אינו משתמש בגורם צד שלישי שמנהל לו את החשבון. גורמי צד שלישי הם לרוב ספקים חיצוניים המתממשקים עם המערכת של וואטסאפ ומספקים שירותי מענה אוטומטי, בוטים של שיחות ועוד.  כאשר עסק מנהל את החשבון דרך גורם צד שלישי, פייסבוק אינה יכולה להתחייב שאותן שיחות יהיו מוצפנות מאחר והן עוברות דרך גורם נוסף בדרך, וכאן מגיעה גם כניסתו של שירות האיחסון החדש של פייסבוק.

באותו פוסט מאוקטובר, הודיעה פייסבוק על שירות איחסון חדש שיאפשר לבעלי עסקים לנהל את הוואטסאפ העסקי שלהם דרך מערכות של פייסבוק. מאותו רגע שעסק יבחר להתחיל להשתמש בשירותי האיחסון של פייסבוק, הדבר יובהר למשתמשי וואטסאפ המשוחחים עם אותו חשבון כך:

תמונה: פייסבוק

אם נקביל את זה לדוגמת הגורם צד שלישי, האיחסון של פייסבוק הוא למעשה יהיה אותו גורם שלישי רק שפייסבוק מחוייבת אליכם יותר, בהתאם לתנאי השימוש.  לדבריה של החברה, לא ייעשה שימוש אוטומטי במידע שמועבר ביניכם לבין העסק לטובת התאמת פרסומות, אך יחד עם זאת, פייסבוק אומרת כי אין מן הנמנע שאותו עסק יבחר להשתמש בתכני השיחות עם הלקוחות שלו גם לטובת הקמת פרסומות מותאמות אישית בפייסבוק.

Ad image

גם דירקטורית המדיניות של וואטסאפ, ניאם סוויני (Niamh Sweeney) לא נשארה אדישה לסערה, ופרסמה סדרת ציוצים המבהירה כי לא מדובר בהסכמה על העברת מידע לפייסבוק, אלא הבהרה על המהלך החדש והסכמה שמשתמשים מבינים את התנאים החדשים בהתכתבות מול העסקים המשתמשים בשירותי פייסבוק. בנוסף, מדובר בהסכמה להבהרה המפורטת יותר על איך למעשה פייסבוק מנהלת את המידע.

כמו כן מדגישה הדירקטורית כי בהתאם לחוק האירופאי, לא השתנה שום דבר במדיניות שיתוף הנתונים הנתונה תחת החוק (להם יש אגב כתב פרטיות שונה משאר העולם):

אז מה ההודעה אומרת בעצם

מאחר והשיחות בוואטסאפ מוצפנות (למעט הפרטים החדשים שציינו עם חשבונות עסקיים), לחברה אין שום גישה לתוכן הנאמר ו/או נשלח בהן גם אם היו רוצות. מה שכן נאסף הם למעשה פרטים טכניים הנוגעים לשימוש שלכם באפליקציות, מידע טכני על המכשיר בו אתם משתמשים, מספר הטלפון איתו נרשמתם לשירות ועוד פרטים לגבי תפקוד האפליקציה, שמאפשר לחברה לקבל סטטיסטיקות טכניות על השירות.

בתנאי השירות המלאים תוכלו למצוא את כל הפרטים, וכן גם בתנאי הפרטיות שמוצגים עכשיו בצורה מפורטת יותר, אך חשוב שתדעו שכבר אישרתם את מרבית התוכן ה"חדש" שמופיע כעת בתנאי השימוש, בעיקר בגלל שהוא עודכן עוד במדיניות הפרטיות של בדצמבר 2019, וסביר להניח שאישרתם אותו כשנרשמתם לשירות או כשהחלפתם מכשיר.

המסך הזה נראה מוכר? | תמונה: צילום מסך

עיקר השינויים בהודעה החדשה נוגע בתקשורת שלכם מול עסקים שמשתמשים בשירותים של קבוצת חברות פייסבוק ועל כן עליכם לאשר שאתם מבינים ששיחות המזוהות כלא מוצפנות או מאוחסנות דרך גורמי צד שלישי, הן חשופות לשימוש של יותר משני הצדדים ולמטרות עסקיות, כך שתוכלו לבחור האם להמשיך לדבר עם אותו עסק בבטחה או לא.

כמו כן ועל פי תנאי השימוש ותנאי הפרטיות של פייסבוק, בכל זמן נתון תוכלו לבחור למחוק את חשבונכם ולהסיר כל פרט מזהה, למעט לוגים טכניים המנותקים מפרטיכם האישיים.

שתפו כתבה
עורך ראשי
עקוב:
ממקימי האתר ועורך ראשי | מעל לעשור בעולם ההייטק ובעל ניסיון רב בכתיבה טכנולוגית, לצד הופעות טלוויזיוניות ב׳סוגר עניין׳ עם שי גולדן בערוץ 13.